مرتضی آبدار

«نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز» برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری «نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز» خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۱۱ تا ۱۵ تیر ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ در نمایشگاه بین المللی تبریز برپا می‌شود.

به گزارش تبریزآرت، منطقه آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در خصوص برگزاری «نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز» اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه جزو برنامه‌هایی است که در راستای توسعه، ترویج و رشد حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی استان پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که اداره کل میراث فرهنگی استان به صورت منظم و برنامه محور فعالیت‌های خود را پیش می‎برد، افزود: بر اساس سند تدبیر و توسعه گردشگری اول، حدود ۱۶۳ قرارداد با ۸۰۷ پروژه در استان در حال اجراست.

وی با بیان این‌که در حوزه سرمایه گذاری نیز ۶۲ پروژه سرمایه گذاری با دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه توسط بخش خصوصی در استان در حال اجراست، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان تا پایان افق ۱۴۰۰ دارای سند و برنامه بوده و این برنامه‌ها در شورای اداری استان به تصویب رسیده و ملاک عمل استان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در قالب این سند ۲۱ مگا پروژه با ۶۵۵ زیر پروژه در استان تعیین شده که باید تا سال ۱۴۰۰ عملیاتی و اجرایی شود.

وی با تاکید بر این‌که آذربایجان شرقی در حوزه گردشگری حرف زیادی برای گفتن دارد، افزود: در مهرماه سال ۹۷ اعلام شد که آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر کشور در پنج آیتم تخصصی “آموزش، بوم گردی، استانداردسازی، تشکیل انجمن‌ها و استفاده از توان بخش خصوصی و بازاریابی و تبلیغ” قرار دارد.

آبدار در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند یا خیر؟ پاسخ داد: بنده نزدیک ۳۵ سال سابقه خدمت دارم؛ این موضوع از سوی سازمان قطار شهری تبریز از صندوق بازنشستگی کشوری استعلام شد که گفته شد بنده ۳۴ سال و ۴ ماه سابقه خدمت دارم، از این رو سازمان قطار شهری موضوع را از استانداری استعلام کرده و در نهایت استاندار نیز نامه‌ای به تهران ارسال کردند تا موضوع مشخص شود و مقرر است موضع تعیین تکلیف شود .

وی با تاکید بر این‌که بنده تابع تصمیماتی هستم که در این رابطه گرفته می‌شود، افزود: اکنون نامه در سازمان مرکزی است و تاکنون جوابی نیامده و فعلا به عنوان مدیر کل در سمت خود فعالیت می‌کنم تا تصمیمات گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: طی ۴۰ ماه اخیر کارها و اقداماتی انجام شده که طی ۴۰ سال انجام نشده بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اقدامات شاخص انجام شده در طول مدیریت خود گفت: پنج برابر شدن بودجه استانی میراث فرهنگی و همچنین دوبرابر شدن میزان تخت‌های هتل‌های استان از دیگر اقدامات بوده است، چرا که میزان تخت هتل ها از ۷۴۰۰ تخت به ۱۰ هزار و ۶۸۰ تخت افزایش یافته است، البته با احتساب هتل‌های در دست ساخت و همچنین مراکز اقامتی سایر دستگاه‌های استان که در حال استانداردسازی هستند، این میزان به ۲۵ هزار تخت خواهد رسید.

وی گسترش صنعت بوم گردی را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهار کرد: تا قبل از سال ۹۶ فعالیتی در این رابطه در استان انجام نمی‌شد اما اکنون ۱۹۷ مورد بوم گردی در استان ثبت شده و فعالیت دارند و همچنین ۲۰۰ مسیر طبیعت گردی نیز در استان تعیین شده که گردشگران می‌توانند با اپلیکیشن طبیعت مِستر تریپ (آقای سفر) از مسیرهای طبیعت گردی استان مطلع شوند.

آبدار در ادامه افزود: مجموعه حسن پادشاه و همچنین ربع رشیدی نیز بعد از سال‌ها، فعالیت‌های مرمت و باستان شناسی خود را شروع کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در رابطه با آخرین وضعیت بازار ایکی قاپیلی تبریز نیز اظهار کرد: مساحت زمین ایکی قاپیلی نزدیک ۱۲۵۰ متر بوده و با احتساب طبقه دوم برابر با ۲۵۰۰ متر می‌شود؛ البته با محیط پیرامونی این مساحت دو برابر می‌شود؛ برای مرمت این بازار پیمانکار گرفته‌ایم و در محل مستقر هستند که طی دو سه روز اخیر نیز فعالیت‌های خود را شروع کرده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این‌که تا دیروز فرآیند نخاله برداری از این مکان ادامه داشت، افزود: هیات امنای این بازار نیز در بحث بهسازی و بازسازی مشارکت می‌کنند و اقداماتی که گفته شده در حال انجام است.

وی با تاکید بر این‌که بازار ایکی قاپیلی بر اساس نقشه های میراث فرهنگی و به همان شکل اولیه خود بازسازی می‌شود، گفت: البته سازه‌هایی نیز بصورت اضافی و غیرقانونی در این مکان نصب شده بودند که در فرآیند مرمت حذف می‌شوند و بازار بر اساس نقشه میراث فرهنگی به حالت اولیه خود بازسازی خواهد شد.

گفتنی است، در پایان این نشست پوستر «نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز» رونمایی شد.




دیدگاهتان را بنویسید