جمال سوزنده

هنرمندان از نبود اقتصاد هنر در تبریز آسیب دیده‌اند

یک هنرمند نقاش گفت: چیزی به نام اقتصاد هنر در تبریز وجود ندارد، چرا که تا کنون فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام نشده و در نتیجه‌ی این ضعف، هنرمندان از نبود اقتصاد هنر در تبریز آسیب دیده‌اند.

جمال سوزنده در گفت‌وگو با خبرنگاران، منطقه‌ی آذربایجان شرقی با بیان اینکه افرادی به عنوان حامیان مالی، خریداران و سرمایه گذارها در حوزه هنر در جامعه وجود ندارد، ادامه داد: هنرمندان مبتلا به یک نوع سرخوردگی‌ شده‌اند و این شرایط موجی از ناامیدی را به وجود آورده که انرژی لازم برای تولید آثار را از آنان گرفته است.

وی اظهار کرد: نیاز است افرادی به عنوان منتقد، بازارساز و پیگیر امور اقتصادی هنر، این موضوع را مجدد و به صورت جدی مورد بررسی قرار دهند.

وی بیان کرد: تجارتی که در هنرهای تجسمی و آثار هنری اتفاق می‌افتد، دست اندرکاران این تجارت را هم منتفع می‌کند ولی این هنرمندان هستند که باید در شرایط قابل قبولی بتوانند معیشت و تجهیزات کارگاهی خود را با همین درآمد تامین کند.

این هنرمند نقاش اظهار کرد: اهمیت این موضوع با توجه به اینکه این تجارت ارزش افزوده‌ی ویژه‌ای دارد که در هیچ کالا و محصولی یافت نمی‌شود، دو چندان می‌شود.

وی با بیان این‌که کوتاهی در اقتصاد هنر فقط مختص مسئولان متولی نیست، افزود: دستگاه‌های اجرایی ملزم به معرفی، مطرح و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای ارتقای هنر هستند، اما بعد از آن لازم است قطب‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز در این محیط ها حاضر شده و این موضوع را به عنوان یک اقتصاد پویا، با ارزش افزوده‌ی بالا بپذیرند و حاضر به سرمایه‌گذاری شوند.

سوزنده در پایان به اهمیت برپایی نمایشگاه فروش آثار هنری در تبریز نیز اشاره کرد و گفت: اکسپو به عنوان ویترینی برای ارائه‌‌ی آثار هنری یکی از مواردی است که می‌تواند به رشد اقتصاد هنر کمک کند، اما لازم است با حفظ استاندارهایی که در همه‌ جای دنیا وجود دارد برگزار شود.

جمال سوزنده، هنرمند نقاشی است که دارای مدرک فوق لیسانس نقاشی بوده و در حوزه‌ی نقاشی(به مدت ۲۶ سال)، مجسمه‌سازی، تدریس و مشاوره امور فرهنگی فعالیت دارد.

گفتنی است، سومین دوره آرت اکسپوی تبریز (فروش آثار هنری) توسط موسسه شمس تبریزی و با مشارکت مجتمع تجاری و تفریحی لاله پارک، شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رشته‌های “نقاشی، مجسمه، خوشنویسی و عکس” از ۲۴ الی ۲۸ آبان ماه سال‌جاری در هتل کایا لاله پارک برگزار می‌شود.




دیدگاهتان را بنویسید