مینیاتوریست پیشکسوت کشور گفت: هنرمندان جوان باید از هنرهای سنتی ایران شناخت کافی داشته باشند.
مینیاتوریست پیشکسوت کشور که در بیست و پنجمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به عنوان استاد کارگروه نگارگری، در کارگاه های عملی این رشته هنری حضور دارد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره های هنری در راستای استعداد یابی و کشف ایده هایی خلاقانه فرآیندی مفید و لازم است، اما باید توجه داشت که پیش از انتخاب آثار هنرمندان، باید به نحوه آموزش و تجربه آن ها نیز توجه داشت، چراکه اکثر اوقات با هنرمندانی مواجه هستیم که از آموزش کامل و کافی برخوردار نبوده اند.
مجرد تاکستانی، در ارتباط با هنر مینیاتور، گفت: یادگیری هنرهای اصیل ایرانی مثل مینیاتور بسیار مشکل و مستلزم صرف وقت بسیار است، به همین دلیل این اشخاص به سراغ هنر غربی میروند تا زودتر و راحتتر به نتیجه برسند. در هنرستانها و دانشگاههای ما هم توجهی به هنرهای سنتی ایران ندارند.
وی با بیان اینکه امروز فضای مینیاتور ایرانی از کتابت خارج شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته اغلب استفاده مینیاتور در کتابآرایی و در ارتباط با شعر و ادبیات بود؛ اما امروز مینیاتوریستها به صورت آزاد کار میکنند و علاوه بر کتابآرایی به مسائل اجتماعی هم میپردازند که این رویکرد در گذشته به ندرت مشاهده شده است.
اردشیر مجرد تاکستانی در ادامه با انتقاد از نحوه تدریس هنر نگارگری و مینیاتور در دانشگاه ها، اظهار کرد: دانشگاهها و متولیان هنر، متاسفانه سلیقه ای برخورد می کنند و هیچ یک، دیگری را قبول ندارند؛ به دلیل عدم وحدت، دانشجویان نیز سردرگم مانده و از روش های صحیح تدریس باز می مانند.
وی ادامه داد: متأسفانه دانشگاهها غالبا از اساتید خوب و با تجربه استفاده نمیکنند و دانشجویان از استاد خوب بهرهمند نمیشوند. پایههای هنری ما به خصوص در هنر سنتی، ضعیف است. چراکه از دلایل مهم این اتفاق این است که اساتید روش هنر را به صورت عملی یاد گرفتند و مبانی را به صورت بیانی نمیتوانند انتقال دهند.
گفتنی است، اردشیر مجرد تاکستانی استاد پیشکسوت حوزه نگارگری، در حوزه آموزش و تدریس سابقه طولانی داشته و برگزاری نمایشگاههای متعدد نگارگری، دریافت جوایز هنری، داوری بیینالهای داخلی و خارجی و همچنین تألیف کتبی همچون راهنمای نقاشی و کتاب آرایی در ایران، شیوه تذهیب، تشعیر در هنرهای کتاب آرایی، خودآموز مینیاتور و سفرنامه غیاث الدین را در رزومه حرفه ای هنری خود دارد.