هنرمندی که تابلوی یک میلیون پوندی اش را خرد کرد

بنکسی” در کمال تضاد ،هم دارای شهرت جهانی و هم ناشناس است. شاید “بنکسی” ناشناس ترین مشهورِ تاریخ باشد. این هنرمند به دنیای سیاست، فرهنگ، جنگ و … نگاه معترض و انتقادی دارد. دو سال پیش (در سال ۲۰۱۶) پژوهشگران بریتانیایی برای کشف هویت “بنکسی” از مختصات جغرافیایی آثار او استفاده کردند. محققان ادعا کردند با استفاده از مدلی ریاضی که برای پیدا کردن جنایتکاران به کار می رود توانسته اند هویت واقعی مشهورترین نقاش گرافیتی جهان را شناسایی کنند. آنان که به دنبال هویت “بنکسی” بوده اند، با استفاده از نقشه ۱۴۰ نقطه‌ای که بنکسی گرافیتی‌ هایی را روی دیوارها کشیده ( لندن، بریستول و غرب انگلستان) به نام “رابین گانینگهام” رسیده‌اند که معتقدند همان “بنکسی” مشهور است. پیش از این برخی رسانه‌ها گفته بودند “رابین گانینگهام” هنرمند بریتانیایی همان “بنکسی” است. نخستین بار در سال ۲۰۰۸ نشریه دیلی میل گفته بود که “بنکسی” همان “گانینگهام” است. اما سخنگوی معتبر “بنکسی” تاکنون در این زمینه اظهار نظر نکرده است، اما مشخص شد وکلای” بنکسی” بعد از اطلاع از چنین تحقیقی در همان سال توسط محققان دانشگاه کویین مری لندن، انتشار عمومی آن را به تاخیر انداخته بودند.
Shredding the Girl and Balloon - the Director's cut

Shredding the Girl and Balloon – the Director’s cut

بنکسی” دیوارنگار (هنرمند نقاشی روی دیوارهای شهر – نام این سبک گرافیتی است) ، کارگردان و فعال در زمینه موسیقی نیز هست. او که همچنان هویت و چهره اش ناشناخته است، در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین هنرمند بریتانیایی زنده را کسب کرد، اما برای دریافت جایزه حاضر نشد. او فیلمی به نام “خروج از مغازه کادو فروشی” ساخت و این فیلم کاندیدای” اسکار” شد، اما باز هم در مراسم ” اسکار” حاضر نشد. این هنرمند که اعتقاد دولت را مبنی بر وندال بودن گرافیتی قبول ندارد، هنرش را در فضاهای عمومی خلق می‌کند و حتی تا آنجا پیش می‌رود که عناصر و احجام فیزیکی را هم می‌سازد. البته او هیچ‌گاه مستقیما گرافیتی‌هایش را نفروخته است.
در سایت بنکسی، او در مورد هویت خود نوشته بود: من نمی توانم اظهار نظر کنم که “بنکسی” ممکنه کی باشه، ولی هر کسی که بقیه میگن خوب نقاشی میکنه، به نظرم نمیتونه “بنکسی” باشه !
« “دل ناجا” نیز همواره از منتقدین دولت انگلیس بوده و مواضع ضد سیاست‌های جنگ‌طلبانه و یا تبعیض نژادی خود را رسماً اعلام کرده است. در سال ۲۰۰۳ به‌ شدت با جنگ علیه عراق مخالفت کرد و به همکاری با برای تبلیغات ضد جنگ پرداخت؛ در سال ۲۰۰۵ کنسرت خیریه‌ای را در بریستول برای کمک به سونامی زدگان برگزار کرد و فعالیت‌هایی در جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از ایده‌های جوانان فلسطینی و سوری انجام داد که همگی تنها بخشی از فعالیت‌های اوست. درست مانند “بنکسی” که در آثارش مفاهیم ضد جنگ، ضد سرمایه‌داری، ضد فاشیسم و… مطرح‌شده است و به ‌نقد طمع، ملال و  بیهودگی می پردازد».
در اکتبر ۲۰۱۴ نیز گزارشی مبنی بر دستگیری” بنکسی” در واتفورد انگلستان توسط پلیس منتشر شد که مردی به نام” پل هارنر” ۳۵ ساله را با تصور اینکه “بنکسی” است دستگیر کرده بودند که به دنبال رد ادعا فرد مذکور آزاد شد.در سال ۲۰۱۷ زنی اسرائیلی با انتشار فیلمی در یک مرکز تجاری نزدیک تلاویو ادعا کرده بود” بنکسی” را در حالی‌که قصد داشته است یکی از آثارش را روی دیوار این مرکز اجرا کند، ملاقات کرده است.
در این میان” سالمون هاتسون” از “گاردین آنلمیتد” از معدود کسانی ست که شخصاً با “بنکسی” مصاحبه کرده است؛ وی ظاهر او را ترکیبی از “جیمی نیل” و “مایک اسکینز” (رپر انگلیسی) توصیف می‌کند. مردی جوان با شلوار جین و دندانی نقره که از زنجیر و گوشواره استفاده می کند.
حال باید دید کی و کجا، بر کدام ادعای مطرح‌ شده درباره این اسطوره‌ی هنر خیابانی و بلکه هنر معاصر مهر تأیید خواهد خورد؟
بنکسی” هنرمند بزرگ گرافیتی اخیرا در اقدامی که انجام داد نیم بیشتری از تابلوی فروخته شده اش را در یک حراجی ،در لحظه ی فروش به مبلغ یک میلیون پوند ،با استفاده از سیستم کاغذ خوردکن اتوماتیکی که در زیر تابلو تعبیه کرده بود رشته رشته کرد و از تابلو آویزان ماند که واکنش های بسیاری را به همراه داشت.
ازسوی دیگر اثر هنری ریز ریز شده ی حاضر که کودکی پایین تابلو رشته رشته و بادکنکی قرمز که در بالای تابلو سالم مانده باز تولید اثری با مفهوم معاصرتری نیست.
نقاشی “دختری با بادکنک” ، به طور اسرارآمیزی رشته رشته شد و از بین رفت و حالا خبر رسیده آن خریدار ناشناس تصمیم به نگه‌داری اثر گرفته است.
حراجی ساتبی” طی یک بیانیه اعلام کرده که اثر “دختری با بادکنک” از “بنکسی” که در سال ۲۰۰۶ میلادی خلق شده، پس از اینکه در” حراجی ساتبی” به محض فروش از بین رفت نام جدیدی با عنوان “عشق در سطل آشغال” را برای تغییر وضعیت خود خواهد داشت.
همچنین خریدار این اثر رشته رشته شده از “بنکسی” یک خانم مجموعه‌دار آثار هنری از قاره اروپا است.
رییس بخش هنرهای معاصر “حراجی ساتبی” در اروپا، اظهار کرد: “بنکسی” با رشته رشته کردن نقاشی “دختری با بادکنک” یک اثر هنری را نابود نکرده بلکه یک اثر جدید را خلق کرده است. اخبار از بین رفتن ناگهانی این اثر از”بنکسی” خیلی سریع در میان رسانه‌های جهان باز نشر داده شد و صفحه اینستاگرام “بنکسی” ویدئویی منتشر کرد که در آن یک هنرمند ناشناس در حال نصب کردن یک دستگاه رشته رشته کننده در داخل قاب طلا کاری شده نقاشی “دختری با بادکنک” است. در واقع این دستگاه از ابتدا نیز با هدف از بین بردن نقاشی درحراجی، درون قاب دستگاه تعبیه شده بود.
درست بعد از اینکه این اثر از “بنکسی” در تاریخ ۵ اکتبر با قیمت ۱.۳۷ میلیون دلار به فروش رسید، یک هشدار دهنده درون دستگاه رشته رشته کننده تعبیه شده درون قاب به صدا درآمد و سپس بوم نقاشی از پایین قاب شروع به از بین رفتن کرد. “حراجی ساتبی” اعلام کرده که این اثر رشته رشته شده را به زودی به نمایش خواهد گذاشت. “بنکسی” هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است که با نقاشی‌های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد ولی با این حال هویت اصلی او هنوز فاش نشده است. نقاشی‌های این هنرمند بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است. تا کنون بارها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا شده و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده اند.

چنانکه از فعالیت های داوطلبانه «تبریزآرت» و مطالب منتشر شده در سایت آن بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

حمایت مالی




دیدگاهتان را بنویسید