پروین اعتصامی بانوی شعر و شعور ادبیات فارسی است

پروین اعتصامی بانوی شعر و شعور ادبیات فارسی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: شناخت مفاخر فرهنگی و هنری یک ملت و تلاش برای الگوسازی آنها در اعتلای هویت فردی، اجتماعی و ملی یک ملت و خودآگاهی آن تاثیری شگرف دارد.

“محمد محمدپور”، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در اختتامیه کنگره پروین اعتصامی در تبریز اظهار داشت: فرهنگ و پیشینه و مفاخر یک جامعه یکی از بنیادی‌ترین زیرساخت‌ها و داشته‌های یک کشور و یک ملت محسوب می‌شود که چون مرزهای جغرافیایی و داشته‌های یک ملت، حفاظت و حراست از آنها حیاتی به شمار می‌رود و معرفی روزآمد نخبگان و مفاخر کشور به عنوان استوانه‌های فکری و فرهنگی از ضرورت‌های جامعه امروز است و چنانکه می‌توان گفت به یقین مفاخر یک ملت رابطه ای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت دارد.

وی ادامه داد: شاید ابعاد تخصصی یک فردی که جزو مفاخر یک کشور است؛ تنها برای علاقه مندان و متخصصان آن حوزه قابل اهمیت باشد، اما بعد هویتی آن می تواند موجب ارتقای فرهنگ عمومی و اعتلای هویت ملی در گستره ای فراخ تر باشد، شناخت مفاخر فرهنگی و هنری یک ملت و تلاش برای الگوسازی آنها در اعتلای هویت فردی، اجتماعی و ملی یک ملت و خودآگاهی آن تاثیری شگرف دارد و پیوند میان نسل‌ها را که خود از عوامل توسعه‌یافتگی فرهنگی است تقویت خواهد کرد و این جشنواره که میزبان اصحاب فرهنگ و ادب و شعر و شعور است با همین رویکرد برگزار شده است.

محمدپور افزود: آذربایجان و تبریز همواره عالم‌خیز و شاعر‌پرور بوده و به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگ و ادب در ایران با پیشینه‌ غنی تاریخی، نقش اساسی داشته و همواره زبانزد عام و خاص بوده و هست و امروز نیز بزرگان و ادب پروران بسیاری از دامان این کهن شهر برخاسته و این افتخارات تاریخی را تداوم بخشیده و زنده نگه می دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تبریز، این دیار کهن، خاستگاه تحولات بزرگی در جهان بوده و هست و به واسطه بزرگان فرهنگ و ادب و اندیشه و هنر توانسته در رشد تمدن دنیا نقش بسزایی در طول تاریخ داشته باشد،‌ چنانکه اتفاقات بزرگی در اکثر عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی در این دیار افتاده و به گزاف نیست که تبریز را شهر اولین‌ها می‌نامند و دلیلی بر این مدعا همین است که اولین شاعره‌ای که مرزهای میان زن و مرد بودن در شعر را درنوردیده و توانسته است فرهیختگی اندیشه‌ یک زن را در قالب کلام بر رخ همگان بکشد از این دیار برخاسته است.

وی خاطرنشان کرد: شاعره‌ای متعلق به خاک زرخیز آذربایجان و تبریز که بدون شک اختر چرخ ادب ایران است و اگر امروز در زادگاه فخر شعر ایران گرد هم آمده‌ایم دلیلمان تکریم اندیشه‌ی فاخر وی است. با تکریم انسان های بزرگ نسل های آینده متوجه اهمیت آثار ارزشمند این افراد می‌شوند و به سمت تولید آثار فرهنگی و ادبی سوق پیدا می کنند، بر این اساس باید این آثار ادبی که به عنوان گنجینه های فرهنگ و ادب ایران مطرح هستند بیش از گذشته به دنیا معرفی شود تا ارزش چنین آثاری با مضامین عرفانی، تربیتی و انسانی بر همگان مشخص شود.

محمدپور یادآور شد: شخصیت پروین اعتصامی می تواند الگویی برای زنان ایران و دنیا باشد ‌و در حال حاضر معرفی این شاعره‌ی شهیر می تواند معرف بخش مهمی از شعر و ادب ایران باشد. همچنین پروین اعتصامی می تواند در جامعه الگوی زنان نسل امروز و آینده باشد که این موضوع در حوزه فرهنگ بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: حکیم بانوی شعر فارسی و بانوی شعر و شعور پروین اعتصامی، بزرگترین شاعر اخلاق گرای معاصر و مادر سروده های تعلیمی زبان و ادبیات فارسی و از جمله معدود شاعرانی است که قریحه و هنر خویش را در خدمت رواج و گسترش اندیشه های انسان دوستانه و اخلاقی قرار داده است و بر ماست که این اندیشه‌ِ فاخر را نه تنها در ایران عزیز که در جهان بگسترانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که پروین اعتصامی، ادب و هنر را در خدمت اخلاق قرار داده و اخلاقی که دیوان پروین را تحت الشعاع خود قرار داده اخلاقی است انسانی که البته با موازین اخلاق آئینی و اسلامی هم سویی و سازواری ژرف دارد و امروز در جهانی که انسانها در سراشیبی اخلاق قرار گرفته‌اند گسترش این اندیشه‌ی بکر و ناب باید محل توجه و تامل باشد.

وی ادامه داد: خلاصه اینکه فرهنگ و ادب ایران با داشته های حال و گذشته اش نمره ای عالی به خود اختصاص داده و امروز بر من و شماست که دست در دست هم برای اعتلای بیش از پیش فرهنگ ایران زمین قدم برداریم و این جشنواره کم نظیر، شروعی برای معرفی شخصیت و دیوان پروین اعتصامی است که تا حدودی بخشی از ابعاد شخصیتی و آثار پروین برای همگان معرفی شود.




دیدگاهتان را بنویسید