پوستر و فراخوان هشتمین جشنواره عکس فیروزه رونمایی شد

پوستر و فراخوان هشتمین جشنواره عکس فیروزه رونمایی شد / «جشنواره عکس فیروزه»، برند طلایی تبریز

 تبریز – پوستر هشتمین «جشنواره عکس فیروزه» تبریز درحالی آغاز به‌کار کرد که برخلاف دوره‌های قبل، امسال بخش بین‌المللی نیز به این جشنواره به مناسبت رویداد «تبریز۲۰۱۸» اضافه شده است.

به گزارش آذفوتو به نقل از روابط عمومی جشنواره عکس فیروزه تبریز، پوستر «هشتمین جشنواره عکس فیروزه» که قرار است در سطوح ملی و بین‌المللی برگزار شود، امروز با حضور مسئولان جشنواره، تعدادی از عکاسان پیشکسوت و هنرجویان جوان، در گالری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز رونمایی شد.

جشنواره عکس «فیروزه» که اکنون هفت دوره از برگزاری اولین دوره آن می‌گذرد، تبدیل به یکی از جشنواره‌های مطرح و به‌نام در حوزه عکاسی در سطح کشور شده است و جایزه آن نیز جایزه مهم و ویژه‌ای برای عکاسان به شمار می‌آید.

امسال به‌بهانه رویداد گردشگری «تبریز۲۰۱۸»، بخش بین‌المللی نیز به این جشنواره اضافه شده است تا علاقه‌مندان به موضوعات و محورهای جشنواره نه‌تنها در تبریز و ایران، بلکه در خارج از کشور نیز بتوانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

حسین آذرنیا، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز، برگزاری هشت دوره از این جشنواره در دوران مدیریتی خود را «توفیقی» دانسته که «نصیب هرکسی نمی‌شود.»

آذرنیا در سخنانی پیش از پرده‌برداری از پوستر، جشنواره عکس فیروزه را «از بی‌حاشیه‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های عکس کشور» شناخته و گفته که این افتخار به همت هنرمندان پرتلاش و عکاسان توانمند تبریزی به دست آمده است.

او درباره رویداد «تبریز۲۰۱۸» که به عقیده بسیاری از شهروندان تبریزی ناکام مانده است، گفته که این رویداد تکلیفی بر گردن هریک از شهروندان و مسئولان این شهر است و «حتی یک کسبه در بازار می‌تواند با گذاشتن گلی جلوی مغازه‌اش در این رویداد سهیم باشد».

پوستر هشتمین جشنواره عکس فیروزه به‌دست داریوش اللهیاری، هنرمند جوان تبریزی طراحی شده است. او بعد از رونمایی از پوستر و امضا آن توسط برخی از چهره‌های پیشکسوت عکاسی و مسئولان فرهنگی و هنری در این مراسم، به توضیح طرح خود پرداخت.

اللهیاری طراحی پوستر در تبریز و درمورد تبریز را کار سختی برشمرده، چراکه هم در دوران قبل از اسلام و هم در دوران بعد از آن، تبریز افتخارات بزرگ و هنرمندان توانمندی داشته است و جای دادن همه این‌ها در یک پوستر طبیعتا کار آسانی نیست.

طرح اصلی پوستر، بنای تاریخی ارگ علیشاه تبریز را در برمی‌گیرد. اللهیاری دلیل محوریت‌ قرار دادن این بنا را در طراحی پوستر جشنواره اینگونه توضیح داده: «همیشه فکر می‌کردم ارگ تبریز شبیه به بدنه یک دوربین است که تمام اتفاقات این شهر را در طول سالیان دراز ثبت کرده است و وقتی از من دعوت کردند پوستر جشنواره را طراحی کنم، همین فکر خودم را اجرایی کردم».

همچنین میرعباس آل‌یاسین از عکاسان پیشکسوت تبریز در سخنانی، مهم‌ترین دستاورد ۷ دوره گذشته جشنواره عکس فیروزه را فرهنگ‌سازی دانسته؛ به‌طوری که امروز مردم تبریز با عکاسان حرفه‌ای با آشنایی کامل برخورد می‌کنند و عکاسان در زمینه عکاسی شهری و مستند اجتماعی با هیچ مشکلی مواجه نیستند.

غلامحسین مسعودی ریحان، از اعضا شورای شهر تبریز هم که در این نشست حضور داشت، از هنر و رسالت سنگین هنرمندان سخن گفت.
به‌گفته مسعودی ریحان، این‌روزها خیلی از افراد دوربین دارند اما «همه عکاس نیستند.» و تفاوت این دو در این است که اثر یک عکاس حرفه‌ای دیر یا زود تاثیری عمیق و مهم در جامعه می‌گذارد.

او آزادی هنرمندان را یک ضرورت دانسته و گفته که یک جامعه متمدن، جامعه‌ای است که نویسندگان، نقاشان، عکاسان و… در آن بتوانند به‌راحتی عقاید صحیح و منتقدانه خود را در قالب هنر ارائه کنند.

از اتفاقات جالب توجه این مراسم، پیشنهاد مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز بود. آذرنیا از خاک خوردن آثار هفت دوره جشنواره عکس فیروزه در آرشیو سخن گفت و خواستار برپایی موزه دائمی عکس برای به‌نمایش گذاشتن عکس‌های برتر ادوار گذشته جشنواره عکس فیروزه شد. این درخواست در قالب یک طومار به امضا عکاسان حاضر نیز رسید.

کریم متقی، دبیر جشنواره نیز جزئیات برگزاری جشنواره و نحوه ارسال آثار را نیز در این جلسه تشریح کرد که علاقه‌مندان می‌توانند این اطلاعات را به‌صورت کامل در سایت رسمی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و کانال تلگرامی جشنواره مطالعه نمایند.




دیدگاهتان را بنویسید