یعقوب مشفقی فر نقاش و هنرمند

یعقوب مشفقی فر خواستار بهره گیری بیشتر از آثار هنری در فضای شهری شد

یعقوب مشفقی فر نقاش و هنرمند برجسته استان آذربایجان شرقی و استاد دانشگاه ، با گلایه از مسئولان بابت عدم توجه کافی به هنرمندان گفت: مسئولان باید بیشتر  به هنرمندان توجه کنند و بستر را برای تربیت نسل جدید هنری فراهم کنند.

وی اظهار داشت: هر ملتی که به هنر اهمیت دهد پیشرفت کرده و مسیر ترقی را سریع تر طی خواهد کرد همانطور که شاهد پیشرفت کشورهایی مثل آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به علت توجه بیشتر به عرصه فرهنگ و هنر هستیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مسئولان و متولیان هنر از پتانسیل هنرمندان در جهت رشد و اعتلای فرهنگ کشور بیشتر بهره بگیرند.

مشفقی فر با اشاره به رسالت خطیر هنر در جامعه تاکید کرد: اگر هنرمندان با خلق آثار هنری الهام گرفته از هویت و تاریخ و فرهنگ بومی، بتوانند نگاه مردم را به هنر و آثار آن در جامعه تغییر دهند، به رسالت بزرگ هنر دست پیدا کرده اند.

وی در بخش دیگری با اشاره به ضرورت نگاه اقتصادی به هنر تصریح کرد: یک هنرمند نمی تواند تنها از راه هنر امرار معاش کند مگر اینکه در سطح بسیار بالایی باشد که در آن صورت هم، باید وارد بازی های مافیایی و باندها شود که متاسفانه در فضای هنر دیده می شود.

مشفقی فر گفت: به هنرمندان جوان توصیه می کنم ضمن تحصیل در دانشگاه و رشته های هنری، در فعالیت های هنری و برپایی نمایشگاه ها فعال تر عمل کنند.

 اگر به ۱۸ سال قبل برمی گشتم کمتر وارد عرصه تدریس هنر شده و بیشتر به فعالیت های هنری می پرداختم.

این هنرمند مرندی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۲ وارد تربیت معلم شدم و سپس در آموزش و پرورش شهرستان های مرند و میانه و تبریز به معلمی پرداختم، گفت : سال ۷۵ در رشته نقاشی دانشگاه هنر تهران فارغ التحصیل شدم و کارشناسی ارشد را نیز در همین رشته اخذ کردم.

وی افزود: از سال ۸۰ تا ۹۶ نیز در تربیت معلم سابق و دانشگاه فرهنگیان تبریز مشغول به خدمت بوده و بازنشسته شدم.

مشفقی فر همچنین اظهار داشت: سال ۱۳۵۸ اولین نمایشگاه فردی نقاشی را در مرند دایر کردم و در مجموع، تاکنون سه نمایشگاه فردی نقاشی از آثار نقاشی و خط برپا کرده ام و در نمایشگاه های مختلف در موزه هنرهای معاصر، دانشگاه تتهران و گالری های مختلف شرکت داشته ام.

این هنرمند نقاش با اشاره به ساختارشکنی در خلق آثار هنری افزود: در آثار نقاشی ام از المان ها و نگاره های ایرانی بهره می برم و فضای معماری ایرانی، هنر مینیاتور و شخصیت ها و کارکترهای ایرانی در آثارم الهام گرفته شده است.

وی تاکید کرد: هویت ایرانی و شرقی باید در آثار هنری هنرمندان استفاده بشود در این صورت یک اثر می تواند در رسالت خود موفق باشد.

گفتنی است، نمایشگاهی از آثار نقاشی و خط این هنرمند و استاد دانشگاه، در هفته جاری در گالری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند برای بازدید عموم مردم برپا شده بود.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید