آشیق ها با نواختن سازهای حماسی دین خود را به حق و حقیقت ادا کرده اند

به گزارش تبریزآرت، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی، اولین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات آشیقلار در سال جاری و بیست و چهارمین گردهمایی فوق به صورت متداول با تجلیل از مقام بشیر شهریاری، هنرمند شهید در رشته موسیقی آشیقی در محل مجتمع فرهنگی سینمایی قدس تبریز برگزار شد.
رئیس حوزه هنری استان در این گردهمایی با بیان اینکه این محفل مزین به نام شهید بشیر شهریاری می باشد، گفت: این فرصت مغتنمی است تا بتوانیم به مقام شامخ شهادت حتی در عرصه موسیقی آشیقی احترام بگذاریم.
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی محمدیان ادامه داد: موسیقی آشیقی یک معنویت و صفای خاصی دارد و هر کسی که به دلش اعتماد کند، قدر آن را خواهد دانست.
وی ادامه داد: امیدوارم در قالب هنر به ویژه در عرصه هنر موسیقی آشیقی خود را به حقیقت و انسانیت گره بزنیم.
محمدیان در ادامه به ضمن ارج نهادن به مقام رفیع آشیق بشیر شهریاری که در جنگ تحمیلی در عملیات سوسنگرد به شهادت رسیده است، گفت: این شهید بزرگوار تنها در بستان و سوسنگرد حضور نداشت بلکه وی در اوج قله های انسانیت حضور داشت و به همین خاطر است که سازش را زمین می گذارد و غیرت به خرج می دهد و در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور می یابد و شربت شهادت به سر می کشد.
در ادامه این برنامه، مجری کارشناس گردهمایی های تخصصی موسیقی و ادبیات آشیقلار نیز گفت: آشیق ها با ساز ها و آواز های خود منتقل کننده آموزه های دینی به بشریت هستند.
محمد عبادی ادامه داد: آشیق ها بسته به شرایط زمانی و مکانی همواره در صف اول مبارزه بوده اند و با نواختن سازهای حماسی دین خود را به حق و حقیقت ادا کرده اند.
وی افزود: در زمان رژیم پهلوی آشیق ها در صف مبارزه بودند و بعد از آن نیز در پیروزی انقلاب نقش ایفا کرده اند و در ادامه در هشت سال دفاع مقدس حضور یافته و به درجه شهادت نیز نائل آمده اند.
عبادی اضافه کرد: نمونه بارز این غیرت و مردانگی، آشیق بشیر شهریاری می باشد که با حضور در جبهه های جنگ و دفاع از مام میهن به شهادت رسید.
وی اظهار داشت: آشیق بشیر شهریاری (رشید شهریور) در مرداد ماه سال ۱۳۲۴ در بستان آباد از توابع آذربایجان شرقی به دنیا آمد و در آذر ماه سال ۱۳۶۰ در عملیات آزاد سازی بستان و سوسنگرد به مقام رفیع شهادت نائل آمد.
گفتنی است، در این گردهمایی گروه آشیق حسن اسکندری، گروه آشیق رحیم نظری، گروه آشیق های مارالان (سهند آوا) و گروه آشیق امیر محمدی به اجرای موسیقی آشیقی پرداختند و همچنین برنامه های شعر خوانی، خاطره گویی و پخش مستند شهید بشیر شهریاری از دیگر برنامه های این گردهمایی بود.
خاطر نشان می شود در پایان بیسشت و چهارمین گردهمایی تخصصی موسیقی و ادبیات آشیقلار از خانواده هنرمند شهید، آشیق بشیر شهریاری با اهدای لوح سپاس تجلیل بعمل آمد.




دیدگاهتان را بنویسید