محمد محمدپور

انجمن نگارگران آذربایجان‌شرقی هنر اصیل نگارگری را عمومی سازی کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن نگارگران استان، بر لزوم عمومی‌سازی هنر اصیل نگارگری تاکید کرد.

به گزارش تبریزآرت، “محمد محمدپور” گفت: نگارگری، هنری برگرفته از مفاهیمی متعالی است که با درونمایه‌‌ای غنی به عنوان هنری قدسی شناخته شده و به دلیل به کارگیری روش‌ها و سبک‌های گوناگون چون تذهیب و تشعیر و گل و مرغ و …. در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی ما ریشه دوانده، ‌رشد کرده و بالنده شده است.

وی افزود: هنرمند نگارگر با بهره‌گیری از تعالیم اسلامی و ترکیب آن با عنصر خیال تصاویری شگرف خلق می‌کند و این هنر فاخربا قابلیت‌های فراوانی که دارد می‌بایست در سطح جهانی بیش از این معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: هنر نگارگری نقش بسزایی در گسترش و انتقال فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی و تعمیق آن داشته و چون در بسیاری از عرصه‌ها می‌تواند به کارگیری شود بدون شک می‌توان از آن به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد فرهنگ وهنر نیز نام برد.

وی با اشاره به اینکه هنر نگارگری از اصیل‌ترین و ایرانی ترین هنرهای ایران زمین محسوب می شود که در برگیرنده فرهنگ و باورهای مردمان این سرزمین است، خواستار عمومی سازی این هنر شد و گفت: انجمن نگارگران استان می‌بایست این هنر را از انحصار نخبگان و خواص درآورده و سعی در عمومی سازی آن و معرفی به نسل جوان داشته باشد.

محمدپور تاکید کرد: هنر و هنرمندان ایرانی و آذربایجانی امروز کم از دوره‌های گذشته ندارند و می‌بایست تمهیدی اندیشیده شود تا استعدادهای بالقوه کنونی بالفعل شده و هنرمندان همطراز سلطان محمد نقاش و نظایر آن در این عصر پرورش یابند.

گفتنی است این دیدار در آستانه برگزاری نخستین جشنواره ملی نگارگری در تبریز انجام شد.

جشنواره ملی نگارگری با هدف شناساندن نقش و جایگاه نگارگری مکتب تبریز دوم در نگارگری ایران، شناساندن نقش و جایگاه سلطان محمد تبریزی و پیروان مکتب او در نگارگری ایرانی، تاثیر نگارگری مکتب تبریز دوم بر دیگر هنرها، شناساندن بیشتر آثار مکتب نگارگری تبریز دوم، بررسی تاثیر مکتب نگارگری تبریز دوم بر دیگر مکاتب نگارگری، شناسایی و معرفی آثار خلاقانه و ایده­‌های نو در نگارگری، بستر سازی و حمایت مناسب جهت رشد و تعالی نگارگران و ایجاد فضای گفت‌وگو و تبادل نظر بین هنرمندان نگارگر برگزار می‌شود.

بخش هنری جشنواره شامل نگارگری با موضوعات اشعار حیدر بابای استاد محمد حسین شهریار و پروین اعتصامی، تذهیب، گل و مرغ، تشعیر و مثنی سازی از آثار نگارگری مکتب تبریز است.

بخش پایانامه های برتر دیگر بخش این جشنواره است که طی آن در راستای اهداف جشنواره توسط هیات داوران پنج پایانامه برتر در مقطع تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری ) در حوزه‌های نگارگری مکتب تبریز دوم انتخاب می‌شود.

جشنواره ملی نگارگری توسط انجمن نگارگران آذربایجان شرقی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز یازدهم اردیبهشت‌ماه جاری ساعت ١٧ در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار می‌شود.




دیدگاهتان را بنویسید