اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی جلیل مکبر در تبریز برگزار شد

جلیل مکبر متولد ۱۳۲۳ در تبریز می باشند. وی این نمایشگاه را به جهت فروش آثار برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه برپا نموده اند. این نمایشگاه اولین نمایشگاه انفرادی وی در طی ۶۰ سال سابقه هنریشان می باشد. هر چند که مکبر در چندین نمایشگاه گروهی پیش از این حضور داشته است.
در این نمایشگاه ۱۴۰ اثر در سبک امپرسونیست ارائه شده اند. بعضی از نقاشی ها کپی از آثار نقاشان اروپایی بقمی باشند و  همچنین برخی از آثار نیز به صورت مجموعه سازی کار شده اند. هنرمند در آثارش دارای توجه ویژه بر بی نهایت ها (فاصله های دور) است و از آثار کلود مونه تاثیر پذیرفته است.
آثار این هنرمند در گالری های هنری سه کشور اروپایی ترکیه، آلمان و هلند عرضه شده و به فروش رسیده اند.

9997tabrizart

مکبر بر این موضوع اشاره داشت که چرا قیمت یک تابلو در جهان امروز مثلا ۳۰۰ هزار تومن و قیمت تابلوی دیگر ۳۰۰ میلیون تومان است؟ وی پاسخ این پرسش را چنین می دهد که انسان همانند کودکی است که در ابتدا در مورد اتم و انرژی و دیگر مسائل چیزی نمی داند و از وجود کهکشانها خبری ندارد. اما بعد از خواندن فیزیک می بیند که چه عالمی وجود دارد که وی از آن بی خبر بوده است. متاسفانه در ایران اکثریت افراد مانند این کودک می باشند و از هنر بی خبرند. چرا که آموزشی در این زمینه وجود ندارد. در طبیعت یک جریان و یا زنجیره وجود دارد که از خورشید شروع می شود تا در نهایت به تولید میوه می انجامد و انسان آنرا میل می کند که ما این جریان را با نام سیال عالم نامگذاری کرده ایم. اما کودک از این موضوع نیز آگاه نیست ولی زمانی که به این آگاهی می رسد از خود سوال می کند که این نظم از کجاست؟ و در این مرحله است که انسان در قدرت الهی حیران می ماند. در نتیجه منی که در طبیعت می نشینم حیران و هیجان زده ی طبیعت می شوم و از همه چیز قطع ارتباط می کنم و با عشق و معشوق خود ارتباط برقرار میکنم و شروع به نقاشی که خود نوعی رقص است، می نمایم. من نام آن لحظه را حضور می گذارم. این ها مسائلی هستند که بیانشان سخت است و باید حس در این مورد وجود داشته باشد. در نتیجه ی این ارتباط است که کار هنری ارتقاء می یابد و در جایی می بینی که نمی توانند بر روی یک اثر قیمت گذاری نمایند.

– چرا اثر یک فرد که معروف نیست در حالی که ممکن است اثر وی به مراتب ارزشمند تر و منحصر به فردتر از شخص معروف باشد، به قیمت کمی به فروش می رسد ولی قیمت اثر فرد معروف چند صد میلیون دلار به فروش می رسد مثلا آثار داوینچی؟
این یک مساله ای است که به حوزه های سیاسی و اقتصادی ورود می کند. از طرفی الان ساتبیز و کریستیز لندن تابلوهای هنری را با قیمت گزاف به فروش می رساند. در حالی که این ها مافیا هستند و این یک مسئلهی سیاسی و مافیایی می باشد. از سوی دیگر تابلویی است که واقعا از نظر هنری بی نظیر و گران قیمت است. و در نهایت هر زمانی برای خودش بهترینی دارد. یکسری از تابلوهای قدیمی که به قیمت بسیار بالا امروزه به فروش می رسند که به سبب تاریخی بودن و بیان فرهنگ زمان خودشان، این چنین می باشند. اما یکسری دیگر از آثار هستند که به دلیل احساس هنری آنها است. مثلا کوزه ای که از دل زمین کاوشگران بدست می آورند از این نظر که فرهنگ و تکنولوژی زمان خود را نمایش می دهد ارزشمند است. و این نکته که چه ظرافت های در ساخت این کوزه هنرمند به کار برده است. پس دو موضوع است تاریخ و فرهنگ و نیز هنرهای موجود در اثر مهم می باشند. در کل بحث من بحث معنوی هنر است و تجارت مد نظر من نمی باشد.



معصومه کارشناسی طراحی صنعتی است و چند سالی است که در عرصه هنر فعالیت می کند علاقه زیادی به ادبیات و سینما دارد.


دیدگاهتان را بنویسید