بیانیه نهایی دبیرخانه ی کنگره ی سه نسل با ادبیات معاصر

بسم الله الرحمن الرحيم
اينك پس از يك و نيم سال تلاش پر عشق، شاهد برگزارى اولين كنگره ى سه نسل با ادبيات معاصر شديم كه در ميانه ى اين هنگام و هنگامه ى پر از انسداد و اختناق، گرماى دلپذيرى بود كه نفسى نو براى علاقمندان به فرهنگ و ادب ديارمان به حساب مى آمد.
كنگره ى سه نسل با ادبيات معاصر بى شك مهمترين رويداد ادبى كشور بود و با رويكردى مستقل تلاش نمود تا با نگاهى علمى و با انزجار از هر آنچه كه رنگ تعلق پذيرد، بزرگان ادبيات ايران زمين را در قلب تپنده ى آذربايجان گرد هم آورد.
مخاطب هدف اين گنگره، هم عموم مردم بودند كه صرفاً علاقمند به ادبيات هستند و هم اهالى حرفه اى ادبيات كه قلم در دست دارند؛ لذا نشست هاى اين كنگره ى چهار روزه به گونه اى طراحى گشت كه هر دو قشر بتوانند نهايت بهره را از آن ببرند.
آنچه كه قبل از آغاز ايام كنگره و حين برگزارى آن ما را به شدت رنج داد و امور تصميم سازى و اجرايى مان را تحت الشعاع قرار داد، بى برنامگى و كوته فكرى حاكم بر بخشى از شوراى شهر تبريز بود كه در مورد افرادى كه اين سيستم را در شورا خلق كرده اند، در آينده به تفصيل سخن خواهيم گفت.
بارى همان كوته فكرى ها باعث شد كه انرژى ما صرف بديهيات شده و آنطور كه مى بايد بخشى از برنامه ها در محتوا كامل نباشد؛ به طورى كه بليط هاى اساتيد ميهمان اين كنگره بيست و چهار ساعت قبل از افتتاحيه ى آن خريدارى شد و در اطلاع رسانى نشست ها به سختى دچار مشكل شديم و گاهى نيز در لحظات آغازين نشست ها، محل آن ها عوض گشت!
تبريز ٢٠١٨ فرصتى بود كه توسط همان انسان هاى كوچكى كه بر اين شهر بزرگ در اين سال مهم حاكميت يافتند، سوزانده شد!
اكنون دبيرخانه ى كنگره ى سه نسل با ادبيات معاصر به خود مى بالد كه توانست در سال ٢٠١٨ كارى كند كه مردم حس كنند بالاخره در اين سال اتفاق خاصى افتاد.
با نگاه به حضور بزرگان فرهنگ و ادب ايران و آذربايجان از جمله محمود دولت آبادى، عليرضا سيف الدينى، على دهباشى، شمس لنگرودى، فريبا وفى، كاظم بهمنى، فخرالدين فخرالدينى، هوشنگ مرادى كرمانى، نادر ساعى ور، بلقيس سليمانى، حسين غياثى، اميد صباغ نو، امير ارجينى و صابر قديمى در نشست هاى متعدد اين كنگره چنين مى يابيم كه اين اتفاق، اتفاقى كم نظير در طول تاريخ ادبيات سرزمينمان است.
بديهى است كه چنين رويداد بزرگ وحدت آفرينى، خشم معاندان تفرقه طلب همواره شكست خورده ى وابسته و حسودان را بر انگيزد و ايشان را وادار به نفاق افكنى نمايد؛ البته حساب تعدادى از شاعران عزيز منتقد كه اينان نيز به صدور بيانيه هاى گاهاً تند عليه كنگره پرداختند، با آن قشر وابسته به جدايى طلبان، جداست و دغدغه ى شان دغدغه ى ما نيز هست كه اميد داريم در ادامه بدون اينكه با تحت تأثير قرار گرفتن افراد و جريان هاى معلوم، خوراك رسانه هاى خارجى را تهيه كنند، برادرانه دوشادوش ما قرار گرفته و ضمن درك واقعيات، خدمتگزار فرهنگ ايران اسلامى باشند.
در پايان از همراهى تمامى ارگان هاى ذيربط خصوصاً شهردارى كلانشهر تبريز (اداره كل ارتباطات و امور بين الملل)، حوزه ى هنرى استان آذربايجان شرقى و معاونت فرهنگى اداره كل اطلاعات استان سپاسگزارى نموده و از خداوند متعال براى همه ى عزيزانى كه در آن ارگان ها ما را در راستاى برگزارى هر چه بهتر كنگره ى سه نسل با ادبيات معاصر يارى نمودند، توفيقات روز افزون مسئلت مى كنيم.
به اميد بهروزى همگان
دبيرخانه ى كنگره ى سه نسل با ادبيات معاصر
تبريز؛
٢٨ مرداد ماه


محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید