جشنواره کاربرد صنایع‌دستی در ساختمان‌سازی راه‌اندازی می‌شود

معاون رییس جمهوری و سازمان میراث، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: امسال برای رواج استفاده از صنایع‌دستی در برج سازی اولین جشنواره کاربرد صنایع‌دستی در صنعت ساختمان راه اندازی می شود.

به گزارش به گزارش تبریزآرت به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان روز یکشنبه در نشست مدیران صنایع‌دستی کشور با برج سازان مناطق ۱- ۲ و ۳ تهران در مجموعه تاریخی سعدآباد اظهار کرد: این جلسه برای تاکید و تصریح استفاده از هنر ایرانی صنایع‌دستی در صنعت ساختمان سازی برگزار شده است.
وی گفت: صنایع‌دستی می تواند به ساختمان سازی کشور کمک کرده و در معماری و دکوراسیون آپارتمان های شیک و گرانبها استفاده شود.
مونسان افزود: با توجه به استقبالی که از اولین هتل کاروانسرای کشور که همزمان با سفر اخیر رییس جمهوری به تبریز راه اندازی شد، به دلیل استفاده از صنایع‌دستی و معماری در دکوراسیون انجام شده ما معتقدیم این اتفاق کم نظیر و با شکوه می تواند در طراحی دیگر خانه های ایرانی نیز انجام شود.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: علاوه بر اینکه صنایع‌دستی می تواند در فاخر شدن ساختمان های ما نقش موثری ایفا کند طرح حراج آثار فاخر صنایع‌دستی نظیر حراجی بزرگ هنری تهران در دستور کار ما قرار دارد.
مونسان گفت: با کمک شما می توانیم امسال اولین حراج آثار فاخر صنایع‌دستی را راه اندازی کنیم و معتقدیم سرمایه گذاری برای شما در این بخش از نظر اقتصادی هم ارزش افزوده ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: برج سازان شمال تهران می توانند به عنوان بانی در رقم خوردن این اتفاقات خوب سهم مهمی داشته باشند و در این شرایط اقتصادی کشور بتوانند منافع دوسویه بین هنرمندان و خود ایجاد کنند.
رییس سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: صادرات صنایع دستی ایران که درسال ۹۶ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است می توانند تا دو میلیون دلار در سال افزایش پیدا کند و این بخش از نوسانات ارز و تکان های بازار در امان است چرا که تمامی مواد اولیه این صنعت بومی و داخلی است و اتفاقا به همین دلیل اگر با افزایش قمیت ارز مواجه شویم برای دست اندرکاران این صنعت در امر صادرات فروش و سود بسیاری خواهد داشت.

معاون صنایع دستی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: ایده اسفتاده از صنایع دستی در خانه های ایرانی با عنوان «خانه ایرانی» برای اولین بار در بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع‌دستی کشور اجرایی شد که پیش از آن نام صنایع‌دستی همگان را به یاد خیابان ویلا می انداخت.
پویا محمودیان اضافه کرد: با افتتاح اولین خانه تمام ایرانی صنایع دستی در رویداد تبریز ۲۰۱۸ توانستیم جلوه و جنبه های جدیدی از گنجینه پنهان صنایع‌دستی ایران را نشان دهیم که مورد اقبال خارجی ها واقع شده است.
وی ادامه داد: انقلاب در تولید صنایع‌دستی کشور اتفاق افتاده و ما برای بازارهای بین المللی حرف برای گفتن داریم.
محمودیان تاکید کرد: دست هر کدام از برج سازانی که تمایل دارند استفاده کنند را در دستان صنعتگران ایرانی می گذاریم که این برند جمهوری اسلامی ایران نمایانگر اقتدار هنر مردم این سرزمین باشد.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: عنوان صنایع‌دستی، جدید و معاصر است در صورتی که سابقه صنایع‌دستی تا دست‌ساخته‌های بشر می‌رسد و نام قبلی آن صنعت بوده است.
سید محمد بهشتی افزود: در ادبیات و فرهنگ کهن ما هر جا سخن از صنعت است مقصود صنایع‌دستی است اما متاسفانه امروز هر جا صبحت از هنر و صنعت می شود این دوشاخه را به غلط را از هم منفک می دانند.
وی ادامه داد: برای همین دریافت اشتباه، سازمان صنایع‌دستی قبلا در شاخه کوچکی وابسته به وزارت صنایع بود در حالی که ایران یکی از مهم ترین تولیدات صنایع‌دستی بوده است.
بهشتی تاکید کرد: صنایع‌دستی از زمانی که به این نام خوانده می شود از متن زندگی ما خارج شد در حالی که پیش از آن در همه بخش های زندگی ما از جمله خوراک، پوشاک و لوازم جاری بود و امروز به عنوان یک شیء بی کاربرد و تزیینی در طاقچه های ما سر در آورده است و ما را به یاد مادربزرگ هایمان می اندازد.
وی تصریح کرد: باید باور کنیم که معاصر شدن در استعداد صنایع‌دستی می گنجد چرا که این صنعت در ادوار مختلف تاریخی مثل قاجار، صفویه و سلجوقی، خود را به روز کرده و اصلا یکی از ارکان توام حیات معاصر شدن مردم ما است.
بهشتی گفت: در هنر ما دو رکن وجود داشته؛ اولین آن عدم تکرار است به عنوان مثال، ۱۰۳ طاق موجود در مسجد جامع اصفهان هیچ کدام شبیه به هم نیست و دومین رکن، توقف نکردن است همینطور که هیچ اثری از دوره صفوی مربوط به دوره ایلخانی و سلجوقی نیست.
وی حرف حساب هنر ایرانی را شاعرانگی زندگی بیان کرد و افزود: معمار ایرانی وقتی قرار بود ستون بسازد شعر ستون ساخته است همان طور که در کاخ چهل ستون برای اولین بار ستون هایی در حد اعلای شاعرانگی دیده می شود.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی ادامه داد: در هنر گذشته ایرانی با فرش در کف ساختمان، شمسه ها و نقوش در دیوار و سقف هنرمندانه و شاعرانه ساخته می شد اما امروز در معماری مدرن برای کف ساختمان دیوار و سقف اهمیتی قائل نیستیم و برای زیبا شدن هنرهای دیگر را به آنها آویزان می کنیم.
وی ادامه داد: چرا ما که در کنار باغ چینی و باغ شمال مدیترانه به عنوان صاحبان سومین مفهوم باغ در جهان شناخته می شویم، در معماری معاصر باغ ایرانی در خانه هایمان جایگاهی ندارد چرا پارچه زیبای سنتی ما قبل از استفاده برند معروف جهانی مثل «هرمس» مورد غفلت خودمان است.
بهشتی یادآور شد: شما برج سازان، نقش بانی و بانیان گذشته ایرانی را دارید همانطور که بانی مسجد گوهرشاد مثل شخصی با سلیقه گوهرشاد خانم است و اگر در معماری امروز تهران، یادگاری خوبی نگذاریم و بانیان خوبی برای روزگار معاصر ما نباشیم از طرف فرزندان و نوه ها و آیندگان مواخذه خواهیم شد.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید