احمد فیاضی

فراخوان جشنواره تئاتر منطقه یک آذربایجان‌شرقی

دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه یک آذربایجان‌شرقی در سال ١٣٩٨ فراخوان این جشنواره را منتشر کرد.

به گزارش تبریزآرت احمد فیاضی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه و دبیر نخستین جشنواره تئاتر منطقه یک استان با اعلام این خبر افزود : این جشنواره که با حضور هنرمندان شهرهای مراغه ، بناب ، ملکان ، عجبشیر ، آذرشهر و اسکو در قالب جشنواره تئاتر منطقه ١ استان برگزار خواهد شد ، با هدف حمایت از گروهها، هنرمندان و آثار مستعد منطقه به منظور تجمیع و ساماندهی فعالیتهای تئاتری، بسترسازی جهت تشویق جوانان و علاقه‌مندان این حوزه برای حضور و مشارکت در تولید آثار نمایشی فاخر جشنواره‌ی تئاتر برگزار می‌گردد.

فیاضی افزود : ازجمله موضوعات در نظر گرفته شده برای این جشنواره میتوان به هنر متعهد و هنرمند معاصر ، فرهنگ ایرانی و حمایت از محصول ایرانی، آثار و موضوعات فولکلور منطقه، فرهنگ شهادت و عزت ایرانی، داستانها و روایات مذهبی، توسعه فرهنگ نماز و آسیبهای اجتماعی اشاره نمود .

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه گفت : این جشنواره در دوبخش صحنه ای و خیابانی برگزار خواهد شد که بخش صحنه ای بصورت رقابتی و بخش خیابانی به شکل غیر رقابتی برگزار می‌گردد.

شایان ذکر است نخستین جشنواره منطقه‌ای تئاتر منطقه یک آذربایجان‌شرقی ١٦ الی ١٨ آبانماه برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند با توجه به شرایط شرکت در فراخوان جشنواره آثار خود را در تا پایان شهریورماه به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه ارسال نمایند.

فراخوان جشنواره‌ی تئاتر منطقه‌ی یک استان آذربایجان‌شرقی

اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی ، انجمن هنرهای نمایشی استان و ادارات شهرستانهای منطقه‌ی یک استان شامل شهرستانهای مراغه ، بناب ، ملکان ، عجبشیر ، آذرشهر ، اسکو و خسروشهر و انجمنهای نمایش شهرهای مذکور ، جشنواره‌ی تئاتر منطقه‌ی یک استان را برگزار می‌نماید.

رویکرد جشنواره:

در راستای سیاستهای راهبردی وزارتخانه متبوع و همچنین با شناسایی و حمایت از گروهها، هنرمندان و آثار مستعد منطقه به منظور تجمیع و ساماندهی فعالیتهای تئاتری، بسترسازی جهت تشویق جوانان و علاقه‌مندان این حوزه برای حضور و مشارکت در تولید آثار نمایشی جشنواره‌ی تئاتر منطقه یک استان؛ اجرا می‌گردد. بر این اساس جشنواره‌ی منطقه‌ی یک استان با رویکرد تمرکز بر اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی به منظور بسط و گسترش هنر نمایش و شکوفایی استعدادهای شهرستانها برگزار می‌گردد.

موضوعات و اولویتهای جشنواره:

١- هنر متعهد و هنرمند معاصر ٢- فرهنگ ایرانی و حمایت از محصول ایرانی ٣- آثار و موضوعات فولکلور منطقه ٤- فرهنگ شهادت و عزت ایرانی ٥- داستانها و روایات مذهبی ٦- توسعه فرهنگ نماز ٧- آسیبهای اجتماعی ٨- موضوع آزاد .

بخشهای جشنواره :

جشنواره در دو بخش ١- رقابتی (ویژه‌ی نمایش‌های صحنه‌ای) و ٢- جنبی و غیر رقابتی (ویژه‌ی نمایش‌های خیابانی) پذیرای متقاضیان علاقمند خواهد بود.

شرایط عمومی جشنواره:

١- شرکت کنندگان با اعلام آمادگی برای شرکت در بخشهای مختلف جشنواره متعهد به پذیرش مقررات جشنواره هستند و درصورت قبولی گروه در جشنواره پذیرش بدون قید و شرط تمامی قوانین و مقررات جشنواره از سوی سرپرست یا کارگردان الزامی می باشد و دبیرخانه اختیار هرگونه برنامه ریزی را برای خود محفوظ می داند.

٢- بازبینی آثار با ارسال فیلم نمایش در ٥ نسخه دی وی دی به دبیرخانه‌ی جشنواره صورت خواهد گرفت.

٣- تعیین زمان و مکان اجرای نمایش‌ها بر اساس امکانات موجود صورت خواهد گرفت.

٤- دبیرخانه جشنواره از پذیرش فیلم‌های نمایشی بعد از مهلت مشخص شده معذور است. همچنین به مدارک ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد.

٥- در این جشنواره متون غیر ایرانی پذیرفته نخواهد شد. (آثار اقتباسی تنها با ذکر مشخصات کامل اثر مرجع و ارائه‌ی رضایت مترجم و ناشر به صورتی که حقوق معنوی و مادی صاحب اثر حفظ شود امکان‌پذیر است.)

٦- آن دسته از گروههای تئاتر متقاضی حضور در جشنواره که تا فاصله زمانی مهرماه ١٣٩٧ تا ٢ هفته مانده به مهلت تحویل آثار به دبیرخانه جشنواره حداقل ٥ اجرای عمومی خو د را در شهرستان خود سپری کرده و به تایید اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان برسانند می توانند در جشنواره شرکت نمایند (دریافت تعهد اجرای عمومی از گروههای متقاضی به منظور انجام این مهم پس از جشنواره در سال ١٣٩٨ به هیچ وجه پذیرفته نخواهد شد).

تبصره ١: گروههای متقاضی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استان صرفاً از طریق جشنواره تئاتر مناطق انتخاب خواهند شد و هیچ گروهی به صورت مستقیم نمی تواند در جشنواره تئاتر استان شرکت نماید.

٧- آثار متقاضی بخش رقابتی باید توسط هنرمندان ساکن منطقه استانی تولید شده باشد و ارائه رضایت نامه کتبی نویسنده نمایشنامه برای شرکت اثر در جشنواره الزامی است .

٨- چنانچه در هر مرحله ای از جشنواره درخصوص آثار برگزیده و برگزاری جشنواره تخلفی از سوی گروههای شرکت کننده به اثبات برسد؛ دبیرخانه جشنواره مختار است از ادامه حضور گروههای نمایشی در جشنواره جلوگیری نماید.

٩- تصمیم‌گیری در خصوص موارد پیش‌بینی نشده بر عهده‌ی دبیرخانه جشنواره می‌باشد.

گاهشمار جشنواره:

زمان برگزاری جشنواره: ١٦ الی ١٨ آبان ماه ١٣٩٨.

مهلت تحویل DVD نمایش (۵ حلقه) بهمراه تاییدیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محل سکونت مبنی بر اجرای عمومی نمایش به دبیرخانه جشنواره : ٣١/٦/٩٨

جوایز جشنواره :

بخش نمایشنامه نویسی : مقام اول: ٧٠٠٠٠٠٠ ریال ، مقام دوم : ٥٠٠٠٠٠٠ ریال ، مقام سوم: ٤٠٠٠٠٠٠ ریال .

بخش کارگردانی مقام اول: ٧٠٠٠٠٠٠ ریال ، مقام دوم : ٥٠٠٠٠٠٠ ریال ،مقام سوم: ٤٠٠٠٠٠٠ ریال .

بخش بازیگری (زن و مرد) مقام اول: ٥٠٠٠٠٠٠ ریال ،مقام دوم : ٤٠٠٠٠٠٠ ریال ، مقام سوم: ٣٠٠٠٠٠٠ ریال.

طراحی صحنه : نفر برگزیده ٤٠٠٠٠٠٠ ریال .

موسیقی : موسیقی برگزیده ٤٠٠٠٠٠٠ ریال.

طراحی لباس : نفر برگزیده ٣٠٠٠٠٠٠ ریال .

طراحی گریم : ٣٠٠٠٠٠٠ ریال.

طراحی پوستر و بروشور : ٢٠٠٠٠٠٠ ریال.

طراحی نور : ٣٠٠٠٠٠٠ ریال .

ورودی هرگروه انتخاب شده به بخش مسابقه جشنواره با نظر هیات انتخاب آثار و دبیرخانه جشنواره تا سقف ٨٠٠٠٠٠٠ ریال خواهد بود.

توضیحات :

١- جدول محل اجرایی و سالنها ی برگزاری جشنواره متعاقباً توسط دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد و پذیرش آن برای تمامی گروههای شرکت کننده الزامی می باشد.

آدرس دبیرخانه جشنواره:

شهرستان مراغه: بلوار شهید شکاری، مجتمع فرهنگی هنری عبدالقادر مراغی، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه

تلفن: ٣٧٤٥٧٥٧٦-٣٧٤٥٧٥٧٥ فاکس: ٣٧٤٥٧٧٧١

نشانی پست الکترونیکی جشنواره: azartheatre2019@gmail.com




دیدگاهتان را بنویسید