مجسمه ها، راوی تاریخ و فرهنگ شهر هستند

استاد برجسته هنر مجسمه سازی تبریز، استفاده صحیح از المانهای بصری شهری را زمینه ساز معرفی تاریخ و فرهنگ شهر بخصوص به مهمانان شهرمان دانست.

رضا سرابی اقدم، با اشاره به اهمیت توسعه نگاه فرهنگ محور در بخش های مختلف جامعه گفت: معرفی فرهنگ شهر از رهگذرهای مختلفی ممکن است و بی تردید یکی از این راه ها به هنر مجسمه سازی ختم می شود.

به گفته وی، شهر تبریز با توجه به غنای فرهنگی و تاریخی اش، پتانسیل بالایی برای معرفی خود در قالب مجسمه ها دارد و می توان از این فرصت برای شناساندن تبریز بهره گرفت.

این هنرمند شناخته شده با اشاره به اهمیت معرفی فرهنگ شهر از رهگذار موزه ها گفت: اکنون تبریز به عنوان شهری با موزه های تخصصی در میان مردم شناخته شده است و افتتاح موزه مشاغل هم گامی در همین راستا بود.

سرابی افزود: نهادی مثل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با سابقه فعالیتهای فرهنگی متنعی که دارد، می تواند به عنوان نهادی امین و مورد اعتماد، برنامه ریزی اجرایی برگزاری موزه های کوتاه مدت در شهر را با همکاری مجموعه داران شهر انجام دهد و این اقدام همزمان با سال ۲۰۱۸ می تواند اثربخشی بالایی داشته باشد.

این مجموعه دار و هنرمند تبریزی، برای برپایی نمایشگاهی از اسناد و عکسهای دوران مشروطه و قاجار به عنوان اسناد هویتی این شهر که برای شهروندان و گردشگران اعلام آمادگی نمود و افزود: امیدواریم با تلاش تمامی فعالان شهر شاهد رسیدن تبریز به جایگاهی باشیم که استحقاقش را دارد.

رضا سرابی اقدم متولد سال ۱۳۴۲ در تبریز است. وی به همراه برادرش یعقوب هم در حرفه مجسمه سازی و هم در کسوت مجموعه داری فعالیت قدیمی و طولانی مدت دارند.

به گفته وی، استعداد مجسمه سازی در وجود آنها ذاتی و خدادادی بود و در هر دو زمینه ، این عشق و علاقه بود که تا به حال نقش نیروی محرکه را برایشان ایفا نموده است.

مجسمه های کلنل محمدتقی خان پسیان به همراه هواپیمایش به عنوان اولین خلبان ایرانی ، سنگر مجاهدان گمنام مشروطه به همراه توپ جنگی ، پیکره اوحدی مراغه ای در مراغه ، مجسمه ابوعلی سینا در بابلسر ، و مجسمه های متعددی در بندر عباس ، تهران و دیگر نقاط ایران بخشی از آثار ارزشمند این هنرمند برجسته شهر است.

وی هم اکنون مدیریت موزه مشاغل تبریز را برعهده دارد و همه روزه با رویی گشاده پذیرای هنردوستان و مهمانان شهر است.




دیدگاهتان را بنویسید