معرفی برنده جایزه "جورج اورول"

معرفی برنده جایزه “جورج اورول”

جایزه «جورج اورول» به عنوان مهم‌ترین جایزه کتاب سیاسی جهان به اثری به قلم یک نویسنده اسکاتلندی رسید.

به گزارش تبریزآرت به نقل از گاردین، “دارن مک‌گاروی” نویسنده کتاب «فقر سفری» که به بررسی فقر در بریتانیا می‌پردازد موفق به کسب جایزه «جورج اورول» ویژه بهترین کتاب سیاسی شد.

«مک‌گاروی» که اولین کتاب خود را نگارش نموده بیش‌تر به عنوان یک خواننده سبک رپ و فعال اجتماعی و سیاسی با نام مستعار «لوکی» در اسکاتلند شناخته می‌شود.

هیئت داوران جایزه “جورج اورول” به ریاست “آندرو آدونیس” کتاب «فقر سفری» نوشته «مک‌گاروی» را نسخه‌ای تازه تر از خاطرات جورج اورول درباره فقر اعلام کرد و افزود خود اورول نیز مطمئنا این کتاب را خیلی دوست می‌داشت چرا که آمیزه‌ای از خاطره‌نویسی و بحث و جدل برای درک خشم و عصبانیت قشر ضعیف در بریتانیا است.

وی  گفت: کوچکترین شکی ندارم که خود اورول نیز این کتاب را به عنوان برنده انتخاب می‌کرد چرا که این کتاب نه تنها در حد استانداردهای نگارشی این نویسنده بزرگ است بلکه به موضوع بزرگ و قدرتمند رئالیسم اجتماعی بر اساس تجربه‌های شخصی می‌پردازد که مختص آثار جورج اورول است.

«فقر سفری» برگرفته از تجربه‌های خود “دارن مک‌گاروی” از بزرگ شدن در گلاسکو در کنار مادری خشن و معتاد به الکل و همچین بر اساس اظهارت مردمان جوامع محروم در گوشه و کنار بریتانیاست. او با این اثر در تلاش برای مطرح کردن این موضوع است که جناح چپ و راست درک صحیحی از فقر ندارند.

رمان «زمستان» نوشته «الی اسمیت»، «تستسرون رکس» نوشته «کوردیلا فاین»، «روشنگری اسلامی» نوشته «کریستوفر دبلایگ»، «آن‌چه تو نگفتی» اثر «مارک مازور» و «عشاق و غریبه‌ها» از «کلر ویل» دیگر نامزدهای نهایی جایزه ادبی «جورج اورول» در سال ۲۰۱۸ بودند.

جایزه سه‌هزار پوندی جورج اورول که در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازی شده‌، سالانه به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که با آثارشان به آرمان‌های «جورج اورول» نزدیک‌ترند و آن تبدیل کردن ادبیات سیاسی به اثری هنری است. این جایزه در سال‌های گذشته به نویسندگان غیرداستانی چون «جان بو»، «اندریا گیلیز» و «تام بینگهام» اعطا شده و در طول تاریخ ۲۳ ساله برگزاری آن تنها یک رمان در سال ۲۰۰۶ با عنوان «موزس، شهروند و من» نوشته «دلیا ژارت-مکوالری» به عنوان برنده انتخاب شده است و سایر برندگان آثار غیر داستانی بوده‌اند. امسال «الی اسمیت» با رمان «زمستان» تنها نامزد این جایزه با اثری داستانی بود.

سال گذشته «شهروند کلِم» نوشته «جان بو» که پرده‌ای از زندگی «کلمنت اتلی» یکی از مهم‌ترین و البته کمتر شناخته‌شده‌ترین چهره‌های سیاسی قرن گذشته میلادی است، موفق به کسب جایزه «جورج اورول» در سال ۲۰۱۷ شد.



محمدامین دوازده سالی مشغول عکاسی بوده. او علاقه‌ی زیادی به ادبیات و موسیقی دارد.


دیدگاهتان را بنویسید