محمدعلی فرزبود

معرفی هنرمند: محمدعلی فرزبود

محمدعلی فرزبود در اردیبهشت ماه ۱۳۳۷ در تبریز، دیده به جهان گشود. دوران تحصیل را همراه با شروع فعالیت و آموزش خوشنویسی در یازده سالگی سپری کرد و به سرعت پله های موفقیت در هنر را بالا رفت.

او سالها درس خوانده و سالها نوشته و سالها درس داده تا امروز، جایگاه ارجمند میان هنرمندان کشور داشته باشد و خط و کلامش، یادگاری باشد برای آینده این مرزوبوم. وی از محضر زنده یاد ابراهیم بخت شکوهی و استاد رسام فیض برده تا آنجا که در تبریز استاد امیرخانی تعلیم وی را عهده دار شده و سپس در نزد استاد حسن هریسی کار را ادامه داده است.

محمدعلی فرزبود

محمدعلی فرزبود

به گفته ایشان، «هنر حافظ پاکی ها و آمال و آرزوهای کودکی و نوجوانی است و از آنجاست که هنرش را پاک و منزه نگه داشته است».

استاد محمد علی فرزبود به عنوان یک هنرمند مولف، تاکنون بیش از ۳۰ اثر مختلف را به رشته تحریر در آورده و فعالیت خالاقانه ایشان همچنان ادامه دارد. کتابهای بسیار را به لطافت و ظرافت قلمش آراسته است وبه چاپ رسانیده. «مناجات حضرت امیر» به عنوان اثری عبرت آموز، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز منتشر شده و به دست هزاران علاقه مند روشن ضمیر رسیده است. «رقص موزون» کتاب او در تعلیم خط شکسته نستعلیق به چاپ دوم آمده است و در آن تلاش برای آموزش ایجاد کمپوزیسیون های چشم نواز و صفحه آرایی در این سبک خط کرده است. به خط شکسته دیوان حافظ لسان الغیب را تحریر و به چاپ آورده است. به یاد دوست احد کاظمی، کتاب «یادمان دوست» را برای سیاه مشق نویسی ارائه نموده است. در میان این کتاب ها، ترکیب بند محتشم کاشانی، ترجیع بند هاتف اصفهانی، دیوان حضرت امام، مناجات حضرت امیر، دیوان حافظ و دهها اثر ارزشمند دیگر نیز دیده می شوند.

مضامین انتخابی استاد فرزبود، همواره دارای ارزش والای عرفانی و حماسی و اخلاقی بوده اند. او ده ها کتاب نفیس و با ارزش مانند «مناجات نامه خواجه عبداله انصاری» و یا «سلامان و ابسال» را با قلم خود وارد عرصه فرهنگ و معارف نموده است که هر کدام برای هنر خوشنویسی گنجی بی کران هستند.

وی در سالهای پرشمار فعالیت حرفه ای خود، هنرآموزان بسیاری را آموزش داده و تربیت یکصد فارغ‌التحصیل ممتاز و ۲۷ فارغ‌التحصیل فوق ممتاز خوشنویسی در کارنامه ایشان می درخشد.

انتخاب به عنوان چهره‌ی ماندگار در اولین همایش زنده‌نامان در سال ۸۷، انتخاب به عنوان محقق نمونه در سال ۸۰، انتخاب به عنوان معلم نمونه در سال ۸۴ و ۸۶ و انتخاب به عنوان بازنشسته نمونه در سال ۸۹ را نیز از فعالیتهای این هنرمند می توان برشمرد.

وی همچنین داوری دهها مسابقه خوشنویسی با گستره‌ی استانی و سراسری را بر عهده داشته و در سنگری دیگر به تعلیم علاقه مندان مبادرزت ورزیده اند.

استاد محمد علی فرزبود تاکنون بیش از یکصد نمایشگاه را در داخل کشور و همچنین در کشورهای جمهوری آذربایجان، چین، پاکستان و کویت برگزار کرده و به فعالیت خود در راستای حفظ مواریث ادبی و معنوی کشور ادامه می دهند.

استاد فرزبود همچنین پیش از دریافت نشان درجه یک هنری، در سال ۱۳۸۸ موفق به اخذ رتبه استادی در زمینه هنر خوشنویسی شده و افتخاری دیگر برای شهرمان فراهم نموده اند.

عمر با برکت استاد فرزبود، همواره با استمرار بر خلق آثار برجسته خوشنویسی، ماندگار و قلمی شدن اشعار و جملات و آیات و روایات بسیار و همچنین توجه به تعلیم همراه بوده و امروز، شهر تبریز و فضای هنری کشورمان مملو از آثاری است که با نگاه دقیق و قلم دلنشین ایشان خلق شده اند.

سایه شان بر سر هنر تبریز و ایران زمین، مستدام…




دیدگاهتان را بنویسید