میرعباس آل‌یاسین

میرعباس آل‌یاسین ۷۰ ساله شد

میرعباس آل یاسین دی ماه ۱۳۲۷ در شهر اهر متولد شد و امروز در هفتادمین زادروزش، عمری خدمت به فرهنگ و هنر را به جشن می نشینیم.

به گفته خودش، علاقه اش به ماندگارى و تصویرسازی را مديون مادرش است. چون با درست كردن مجسمه هاى گلى او را سرگرم و مشغول مى نمود. می گوید: يادم مى آيد عروسكهاى پارچه ای برايم درست می کرد؛ هميشه افسوس مى خورم كه اى كاش اين مجسمه هاى گلى را نگه داشته بودم. همچنین به دنياى هنر از طريق نقاشى سياه قلم وارد شدم. به ياد دارم زمانى كه نقاشى رنگ روغن كار مي كردم، تركيب رنگها را از مادرم مي پرسيدم. بعدها به عكاسى علاقه مند شدم و در گوشه اى از انبارى خانه مان تاريكخانه درست كردم. به ثبت تصوير در هر زمينه اى علاقه داشتم . بعد از اينكه به تبريز آمدم. عكاسى برايم جدی تر شد. مطالعات و فعالیت های عكاسى ام گسترده تر شد و تا امروز در بيشتر رشته هاى عكاسى كه برايم جذابيت داشته اند فعاليت كرده ام.

میرعباس آل‌یاسین

میرعباس آل‌یاسین

به عقیده این هنرمند کهنه کار، كسى كه عكاسى می كند، بی تردید ديدگاههايى دارد كه با ثبت زيبایی ها، كاستی ها و كمبودها ارائه می كند. اما دغدغه اى كه در عكاسى و در تمام هنرها وجود دارد اين است كه تلاش كنيم تا از تنگ نظری ها كم كنيم؛ بايد بدبينی ها را كنار بگذاريم؛ با خودمان آشتى كنيم، زيبا نگاه كنيم و چيزهاى زيبا ببينيم. تمامى هنرها براى تعالى انسا نها هستند؛ در اين وادى نبايد به هم ديگر بدبين باشيم.

به اعتقاد ایشان عكاسى يك رسانه عالى، منفرد و مجرد است؛ عكاسى، هنر، تكنولوژى و فن آورى است كه در تمام زمينه ها فعال است. عكاسى به ما هويت مي دهد، تاريخ ثبت مي كند، ديدگاههاى مختلف روان شناسى را ثبت مي كند، با عكاسى سندسازى صورت مي گيرد. سندسازى كه منطبق با واقعيت است. اگر فيلمسازان به من ايراد نگيرند، مي توان گفت كه پايه فيلم سازى و فيلم بردارى نيز عكاسى است. پس فكر مي كنم كسى كه دوست دارد در زمينه هاى مختلف تجربه كسب كند مي تواند، اشكالى در اين كار نمي بينم. من هم جز همين گروه هستم. يعنى در تمام زمينه هايى كه برايم امكان پذير بوده است فعاليت داشته ام. عكاسى طبيعت، عكاسى حيات وحش، عكاسى پرتره و عكاسى صنعتى از آن جمله اند. آرزو مي كنم كه اى كاش فرصتى باشد تا عكاسى زير دريا را نيز تجربه كنم.

میرعباس آل یاسین موسس انجمن هنر عکاسی در تبریز بوده و سالهاست مدرس هنر عکاسی در مراکزی همچون انجمن سینمای جوان، دانشگاه آزاد، ‌دانشگاه تبریز، جهاد سازندگی، اداره کار و امور اجتماعی، آموزشگاه هنری بامداد، ‌آموزشگاه هفت هنر و انجمن هنر عکاسی تبریز است.

از تالیفات و ترجمه‌های وی می‌توان به «تکنیک و هنر عکاسی»، «لحظه‌های بی‌تکلف» مجموعه عکس های استاد شهریار، سه مجموعه کارت پستال،‌ جزوه‌های آموزش عکاسی برای دانشجویان و هنرجویان عکاسی، مجموعه‌ی عکس آذربایجان سرزمین زیبایی برای اداره میراث فرهنگی به چهار زبان، بروشورهای متعدد برای میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.

همچنین چندین اثر از وی همچون نورپردازی پرتره، عکس برداری ماکرو، آذربایجان سرزمین زیبایی‌ها،‌ آینه آب – تو قدر آب می دانی آذربایجان و تن‌ها و تندیس‌ها، نیز در انتظار چاپ هستند.

میرعباس آل یاسین در زمینه‌ی هنر تئاتر و فیلم نیز فعالت دارد و ایفای نقش اول در چندین نمایش و فیلم را در کارنامه‌ی فعالیتهای هنری خود دارد.

عمر با برکت استاد آل یاسین، همواره با ثبت تاریخ و زیبایی های بسیار بوده و امروز، شهر تبریز و هنر کشورمان، مزین به تصاویر زیبایی است که این هنرمند پر تلاش در پهنه تاریخ ثبت کرده اند.

سایه شان بر سر هنر تبریز و ایران زمین، مستدام…




دیدگاهتان را بنویسید