چرا عکس سلفی با یک امام جمعه برای جوانان جذاب می‌شود

چرا عکس سلفی با یک امام جمعه برای جوانان جذاب می‌شود

آل‌هاشم معتقد است، ائمه جمعه معصوم نیستند، وی اقدامات خود را وظیفه ذاتی می‌داند و همواره تاکید می‌کند که اگر مردم احساس کنند مسوولان از آنها جدا هستند، فاصله بین مردم و نظام در حقیقت افزایش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم که ۱۴ سال در درس “خارج فقه” مقام معظم رهبری شرکت کرده، پیش از حضور در کسوت نمایندگی ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، نمایندگی ولی فقیه و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را در کارنامه خود دارد، آل‌هاشم ۵۵ ساله بعد از آیات عظام شهید قاضی طباطبایی، شهید مدنی، مشکینی، ملکوتی و مجتهد شبستری، ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز است.

پرتکرارترین مطالبه رهبر انقلاب از ائمه جمعه جدید چیست؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سه سال اخیر، هفت امام جمعه یا نماینده ولی‌فقیه در استان را منصوب کرده‌اند که در متن این انتصاب‌ها، مطالباتی نیز بیان شده است و با بررسی این پیام‌ها، مطالباتی که رهبر انقلاب از ائمه جمعه داشته‌اند را با توجه به فراوانی و تکرار آنها به صورت جدول منتشر می‌کند.

۱- ارتباط با جوانان به‌ویژه جوانان مؤمن و انقلابی، تعداد دفعات تکرار ۸ بار
۲- ارتباط صمیمی با مردم، تعداد دفعات تکرار ۷ بار
۳- ترویج اندیشه و عمل انقلابی، تعداد دفعات تکرار ۴ بار
۴- ارتباط با علما و روحانیون، تعداد دفعات تکرار ۳ بار
۵- ارتباط و همکاری با دانشگاهیان، تعداد دفعات تکرار ۳بار
۶- افزایش اثرگذاری و غنای محتوایی نماز جمعه، تعداد دفعات تکرار ۲ بار
۷- تاکید بر وحدت کلمه، مردم تعداد دفعات تکرار ۲ بار
۸- همدردی با ضعیفان، تعداد دفعات تکرار یک بار
۹- همدلی با ایثارگران، تعداد دفعات تکرار یک بار

بیش از یک‌سال از زمان ابلاغ حکم مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم می‌گذرد و وی در این یک‌سال به یکی از خبرسازترین ائمه جمعه کشور تبدیل شده است که در حقیقت فرمایشات و مطالبات مقام عظمای ولایت را در عمل لبیک گفته است.

رویکرد و رفتار مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در یک‌سال گذشته پس از انتصاب، مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده به طوریکه حضور عادی‌اش در بین مردم، ترددش با اتوبوس مثل بقیه مردم، دستور جمع‌کردن نرده‌های نماز جمعه بین مردم و مسوولان، حذف درب تشریفات مصلای امام خمینی (ره) تبریز، خرید نان، حضور در سینما و تئاتر، تردد در شهر با وسایل نقلیه عمومی در اوج آلودگی هوای تبریز، بازدید از دانشگاه و صرف غذا با دانشجویان در سلف‌ دانشگاه و حضور در بازی تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه یادگار (ره) و …. از رفتارهایی است که به شدت مورد استقبال مردم، رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفته و از او چهره‌ای متفاوت در افکار عمومی ساخته است.

آل‌هاشم روزهای جمعه برای حضور در نماز همراه با مردم و از همان دری که مردم وارد می‌شوند، وارد مصلای می‌شود و پیش از خطبه‌ها با مردم صحبت می‌کند، او دستور داده در تشریفات بسته و نرده‌های بین مردم و مسئولان برداشته شود.

آل‌هاشم در مسیر ورود به نماز جمعه با مردم به ویژه جوانان احوالپرسی می‌کند و بیشتر جوانان با امام جمعه تبریز به راحتی عکس سلفی می‌گیرند و خوش و بش می‌کنند.

نکته دیگر در خصوص رفتار امام جمعه تبریز، در دسترس بودن وی است، یعنی یک فرد به راحتی می‌تواند به ایشان نزدیک شود و حرف دلش را بزند به طوریکه در ایام رمضان آقای آل‌هاشم ساعاتی از ظهر را در مصلا سپری کرده و در کنار مردم نشسته و با آنها گفت‌وگو می‌کند و نماز به پا می‌دارد.

ولی نکته قابل توجه حضور نوجوانان، جوانان و کودکان است که فقط کافی است یک جمعه راهی نماز جمعه شده و شاهد جوانانی با هر تیپ و قیافه‌ای باشید که شاید اولین‌بار است در نماز حضور دارند و حتی گاهی اوقات نحوه اقامه نماز جمعه را نیز نمی‌دانند.

در این بین جوانان و نوجوانانی وجود دارند که جهت گرفتن عکس سلفی با نماینده ولی‌فقیه در استان پیش وی رفته و درخواست گرفتن عکس می‌کنند که حاج آقا نیز قبول می‌کند و بعد در فضای مجازی با کپشن‌های مختلفی از جمله “این عکس با یک سوپراستار یا قهرمان ورزشی نیست، این یک عکس با روحانی محبوب ماست” روبه‌رو می‌شویم و شور و شوق زیادی در فضای مجازی ایجاد می‌شود و هر کسی با یک صفت خوب و نیکو از ایشان یاد می‌کند.

امام جمعه تبریز معتقد است، هر آنچه که مردم احساس کنند ما مسئولان از آنها جدا هستیم موجب افزایش فاصله بین مردم و نظام خواهد شد، مردم نسبت به فاصله با مسئولان حساس هستند.

وی می‌افزاید: سعی کردیم که شرایطی را مهیا کنیم تا جوانان بتوانند به ساده‌ترین شکل در دفتر ما عقد کنند و بنده نیز خطبه آنها را بخوانم. هر جوانی بخواهد، می‌تواند در دفتر من عقد بخواند و بنده هم با افتخار حاضرم خطبه عقد جوانان را بخوانم.

امام جمعه تبریز تصریح می‌کند: وارد ۴۰ سالگی انقلاب شده‌ایم. ما پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف داشته‌ایم، البته اشکالاتی هم بوده است منتهی دشمن امروز خصومت خود با ما را بیشتر از گذشته کرده و می‌خواهند بین مردم و مسوولان فاصله و جدایی بیاندازد.

باید هوشیار باشیم و بصیرت داشته باشیم. این بصیرت است که در روزهای سخت به داد ما می‌رسد و ما را نجات می‌دهد و اگر بصیرت نداشته باشیم، ممکن است در روزهای سخت به‌جای دوست به دشمن خود کمک کنیم.

اخیراً سایت «المانیتور» در گزارشی نوشت: مانند سایر فناوری‌ها در جهان ایرانیان اکنون با گوشی‌های تلفن همراه هوشمند به خصوص برای عکس سلفی گرفتن از خود سازگار شده‌اند. رقابت ایرانیان برای سلفی با سلبریتی‌ها و اینکه چرا ایرانیان تا این اندازه عاشق عکس سلفی انداختن هستند؟‌

این سایت با اشاره به اینکه میزان استقبال ایرانیان از سلفی نادر است، این پرسش را مطرح می‌کند که چرا ایرانیان دوست دارند عکس سلفی بگیرند؟

این سایت می‌نویسد: «عکس یادگاری با افراد مشهور در ایران همواره از رونق زیادی برخوردار بوده است برای طرفداران عکاسی از خود یا همان سلفی فرقی ندارد که چه کسی در نمای عکس باشد هنرمند، ورزشکار، بازیگر یا حتی سیاست‌مداران تنها مهم این است که او نام بزرگی داشته باشد.

برای کسانی که دوست دارند عکس سلفی بگیرند تنها یک چیز مهم است و آن اینکه با شخصیت معروفی عکس بگیرند.

امام جمعه تبریز ضمن هم‌نشینی با مردم عادی، با آنان هم سفره هم می‌شود، از محلات محروم و حاشیه‌نشین تبریز بازدید و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی می‌کند.

راز محبوبت آل‌هاشم را فقط باید در ساده‌زیستی و مردمی بودن او جست. آل‌هاشم معتقد است ائمه جمعه معصوم نیستند.

امام جمعه تبریز اقدامات اخیرش را وظیفه ذاتی خود می‌داند و همواره تاکید می‌کند که اگر مردم احساس کنند مسئولان از آنها جدا هستند، فاصله بین مردم و نظام در حقیقت افزایش خواهد یافت.

آل‌هاشم همچنین با دیدارهای عمومی با ورزشکاران، دانشجویان، هنرمندان و … باعث دلگرمی اقشار مختلف جامعه در استان شده است.

رضایت مردم از عملکرد مسوولان و خدمت‌رسانی به محرومان کشور، همان مقوله‌ای است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته‌اند.




دیدگاهتان را بنویسید