گرفتاری در زندان‌های هند، از نرگس کلباسی تا وحید گل بوستانی

آنچه موجب نگرانی است شرایط پیچیده حاکم بر سیستم قضائی کشور هند است که نرگس کلباسی نیز در دوران رسیدگی به پرونده خود بارها از آن صحبت کرده بود.

به گزارش تبریزآرت به نقل از ترجمان صبح، روز یکشنبه، مهرداد خوشکار مقدم روزنامه نگار تبریزی و سردبیر پایگاه خبری ترجمان صبح، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پستی از گرفتاری وحید گل بوستانی، هنرمند تبریزی و همسر و فرزند وی خبر داد.

گرفتاری در زندان‌های هند، از نرگس کلباسی تا وحید گل بوستانی

او نوشت:” یکی از هنرمندان مطرح و بنام تبریزی که به همراه همسرش، از چهارده ماه قبل ناپدید شده بود، گرفتار زندان‌های دولت هند شده است.

بر اساس این گزارش، این زوج بی‌حاشیه که جهت درمان بیماری صعب‌العلاج خود قصد سفر به خارج از کشور را داشت، گرفتار باندهای قاچاق انسان شده و از زندان های هندوستان سر درآورده‌اند.

نکته قابل توجه و تاسف‌بار اینکه، همسر باردار این هنرمند، در زندان فارغ شده و مادر و نوزاد در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند.خانواده همسر وی به این امید که شاید بتوانند از طریق دولت ایران کاری از پیش برند، سکوت اختیار کرده‌اند!”

وجه اشتراک داستان وحید گل بوستانی با داستان نرگس کلباسی، گرفتاری آنها در نظام حقوقی و قضائی کشور هند است و نگارنده به هیچ وجه قصد مقایسه این دو داستان را با هم ندارد، اما آنچه موجب نگرانی است شرایط پیچیده حاکم بر سیستم قضائی کشور هند است که نرگس کلباسی نیز در دوران رسیدگی به پرونده خود بارها از آن صحبت کرده بود. (اینجا)

خبر گرفتاری این هنرمند تبریزی از دو روز گذشته که اولین خبر آن روی خروجی پایگاه خبری ترجمان صبح منتشر شده، در رسانه‌های محلی و فضای مجازی در حال مطرح شدن است، این اخبار شاید بتوانند احساسات عمومی را برانگیخته کنند ولی نمی‌توانند عمق درد و رنجی را که این هنرمند در مدتی نزدیک به یک سال و نیم به همراه خانواده‌اش متحمل شده، بازگو کنند.

آنطور که در رسانه‌ها آمده، وحید گل بوستانی، دارنده رتبه نخست نوازندگی تنبک در جشنواره فجر به سال ۷۷ و استاد سازهای کوبه‌ای ست، همین رزومه نشان می‌دهد او یکی از هنرمندان نامی خطه آذربایجان است و گرفتاری وی بدین شکل، آن هم با وجود بیماری تا چه ناراحت کننده است.

او مبتلا به بیماری صعب‌العلاج ام‌اس می باشد و مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کند. همسر وی نیز مبتلا به این بیماری است، گفته می شود وقتی تلاش برای درمان در ایران به دلایل مختلف به نتیجه‌ای نمی‌رسد، آنها تلاش می‌کنند تا خود را به خارج از کشور برسانند تا آن‌جا برای بیماری خود درمانی بیابند. از این‌جا اتفاق ناگوار زندگی‌شان شروع می‌شود. افتادن در دام شبکه‌ی قاچاق انسان و دل بستن به وعده‌های دروغین، آن‌ها را به هند می‌کشاند و همان‌جا جعلی بودن پاسپورت‌شان معلوم می‌شود. بازداشت و راهی زندان می‌شوند. همسر باردار گل‌بوستانی در زندان وضع حمل می‌کند و نوزاد این هنرمند در زندان بنگلور هند به دنیا می‌آید!

با توجه به حکم دادگاه ایالت کارناتاکا هند، جرم وحید گل بوستانی و همسر او استفاده از پاسپورت جعلی عنوان شده است، می توان به حل و فصل این ماجرا از طریق کانال وزارت امورخارجه و حمایت دیپلماتیک امیدوار بود، مهدی ولی‌زاده فرد، دکتری حقوق اتحادیه اروپا نیز در یادداشتی در این خصوص از لزوم حمایت دیپلماتیک از این هنرمندان محبوس در هند سخن گفته و تاکید کرده این نوع حمایت از طریق ایجاد مجراهای دیپلماتیک ظرفیت رهاسازی این زوج را دارد .




دیدگاهتان را بنویسید