یعقوب صدیق جمالی

یعقوب صدیق جمالی نمایش “تیغ کهنه” را به تماشاخانه مهر می‌برد

نمایش “تیغ کهنه” نوشته محمدامیر یاراحمدی و به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت.

یعقوب صدیق جمالی قصد دارد از ۱۷ فروردین‌ماه نمایش “تیغ کهنه” نوشته محمد امیر یاراحمدی را در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه آورد.

یعقوب صدیق جمالی در این باره گفت: زمانی‌که نادر برهانی مرند برای نخستین بار نمایش “تیغ کهنه” را به صحنه آورد، آن را در تالار چهارسو دیدم و از آن موقع دغدغه اجرای این اثر را داشتم و اکنون پس از چند سال، امکان اجرای آن میسر شد و پس از کسب اجازه از آقای محمدامیر یاراحمدی این اثر نمایشی را از ۱۷ فروردین ماه اجرا خواهم کرد.

او با اشاره به اینکه “تیغ کهنه” از ۶ بهمن‌ماه به مدت ۳۰ شب در تئاتر شهر تبریز اجرا شده است، درباره موضوع و مضمون این نمایش خاطرنشان کرد: این اثر دارای دو اپیزود است که اپیزود اول آن مربوط به سال‌های پس از کودتای ۲۸ مردادماه سال ۱۳۳۲ است و داستان اپیزود دوم نمایش در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ می‌گذرد.

این کارگردان در ادامه افزود: نمایش مضمونی عاشقانه دارد و در قالب یک رابطه عاطفی میان دختر و پسری می‌گذرد که دختر از فعالان سیاسی زمان مصدق است و به بهانه رابطه‌ای عاطفی، دو رویداد بازخوانی می‌شود.

صدیق جمالی درباره شیوه اجرایی نمایش “تیغ کهنه” عنوان کرد: این اثر را رئالیستی دیدم و به این شیوه نیز اجرا خواهم کرد و در اجرا به نمایشنامه وفادار بودم. به نظرم این نمایشنامه از ۱۰ متون برتر پس از انقلاب است و سعی کرده‌ام در اجرای آن حق مطلب را در حد بضاعتی که داشته‌ام ادا کنم.

او درخصوص طراحی صحنه و فضای نمایش “تیغ کهنه” یادآور شد: طراحی صحنه نمایش نیز رئالیستی است و از آنجا که داستان این اثر در دو منطقه جغرافیایی بروجرد و تهران اتفاق می‌افتد، مجبور بودم تا در فاصله زمانی یکی دو دقیقه صحنه را از بروجرد به تهران تعویض و انتقال دهیم و با نگاهی رئالیستی و استفاده از چند نشانه آن را باورپذیر کنیم.

یعقوب صدیق جمالی با بیان اینکه موسیقی‌های نمایش “تیغ کهنه” انتخابی است، درباره اجرای این اثر در حوزه هنری اظهار داشت: نمایش در تبریز با استقبال خوب مخاطبان اجرا شد و پس از آن به دعوت و تهیه‌کنندگی حوزه هنری، نمایش را در این تماشاخانه به روی صحنه می‌آوریم.

این نویسنده و کارگردان در پایان گفت: همه بازیگران نمایش از هنرمندان تبریز هستند. حامد منافی، کامیار شکیبایی، امین حاجی اکبری، سعید ادهمی، یوسف اکبرزاده، معصومه کرمی، سعید حامد و فاطمه اسماعیلی در “تیغ کهنه” ایفای نقش می‌کنند.




دیدگاهتان را بنویسید