«حیرت» از ائو تا پاسیو

«محدثه حیرت» را همه با فیلم «ائو» می شناسند، او علی‌رغم سن و سال کم و تازه کار بودن، توانست به عنوان بازیگر اصلی این فیلم بدرخشد و به طور جدی پا در عرصه‌ی بازیگری بگذارد.

این ستاره نوظهور سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران، منطقه آذربایجان شرقی در رابطه با نحوه‌ی ورودش به سینما، می‌گوید: در هنرستان رشته‌ی نمایش خواندم و سال ۹۲ اولین تئاترم را اجرا کردم. در یک اجرای نمایشنامه‌خوانی، آقای «اصغر یوسفی‌نژاد» اجرای من را دید و‌ پس‌زمینه‌ای از نحوه‌ی بازی‌ام در ذهنش باقی ماند.

وی ادامه داد: بعد از یک سال، فراخوان جذب بازیگر نقش اصلی برای فیلم «ائو» که در ابتدا نام «اتاق تشریح» روی آن گذاشته شده بود، در فضای مجازی منتشر شد. طبق آن فراخوان، متقاضیان باید یک فیلم از بازی‌شان به زبان ترکی را برای کارگردان ارسال می‌کردند.

وی اظهار کرد: اوایل به خاطر سختی‌های کار در سینما و عدم امکان ارتباط چشمی با مخاطب، از پذیرش نقش در فیلم‌های سینمایی و حتی سریال‌های تلویزیونی ممانعت می‌کردم.

حیرت که علی‌رغم اصرارهای آقای رامین ریاضی “بازیگر فیلم ائو” برای شرکت در تست بازیگری، رغبتی به فرستادن فیلم نداشت، گفت: زمانی که برای اجرای نمایش «تجربه‌های اخیر» تمرین می‌کردیم، آقای «ریاضی» به اجبار من را برای شرکت در تست بازیگری این فیلم همراه خود برد.

وی ادامه داد: به عنوان آخرین نفر در تست بازیگری فیلم «ائو» شرکت کردم و سناریو فیلم که به زبان ترکی نوشته شده بود، بسیار روان برای کارگردان خواندم. در آن حین هرگز فکرش را هم نمی‌کردم یک فیلم سینمایی‌ با زبان ترکی، بتواند نظر منتقدان و مخاطبین را جلب کند.

این بازیگر تئاتر و سینما اظهار کرد: بعد از انجام تست، سناریو را به من دادند و فهمیدم برای ایفای نقش انتخاب شده‌ام. اوایل بسیار بی‌حوصله سر تمرینات حاضر می‌شدم، اما بعدها با یادگرفتن تئوری‌های بازیگری در سینما از آقای «یوسفی‌نژاد» شیفته‌ی نقش شدم و تصمیم گرفتم به بهترین نحو نقشم را ایفا کرده و کار را به اتمام رسانم.

وی با اشاره به اینکه وقتی کار برای فیلم‌برداری آماده شد، ترس از شکست در اولین تجربه‌ی سینمایی‌اش باعث شد کمی برای ایفای نقش دچار تردید شوم، افزود: با کمک عوامل و به خصوص کارگردان توانستم بر دلهره‌های اولیه‌ام فائق آیم.

وی ادامه داد: آقای یوسفی‌نژاد با کارگردانی پرقدرتش بسیار کمک کرد تا ضعف‌های بازی‌ام را پیدا و تقویت کنم که خوشبختانه نتیجه‌ی کار موفقیت‌آمیز بود.

بازیگر اصلی فیلم سینمایی «ائو» اظهار کرد: موفقیت این فیلم به خاطر سبک متفاوت کارگردانی‌اش بود. فیلم بسیار رئال و تئاترگونه فیلم‌برداری شد به طوری که تماشاگر همراه با فیلم‌بردار، کنار هر‌ شخصیت قرار می‌گرفت و احساس می‌کرد شخصا در آن صحنه‌ها حضور دارد.

وی افزود: انتخاب زبان اصلی و بومی علت دیگر دیده شدن فیلم «ائو» بود که در عین حال ریسک بسیاری نیز داشت؛ معتقدم اگر فیلمنامه به زبان فارسی نوشته می‌شد به هیچ وجه موفقیت امروزش را نمی‌توانست کسب کند.

حیرت در خصوص تجربه‌ی بازی در فیلم سینمایی «پاسیو» نیز گفت: سال ۹۶ در جشنواره‌ی جهانی فجر، «مریم بحرالعلومی» بازی من در فیلم «ائو» را ملاحظه کرد و از من برای انجام تست بازیگری برای ایفای شخصیت فرعی در اولین اثر بلند سینماییش به نام «پاسیو» دعوت کرد.

وی با بیان این‌که بعد از اندکی معاشرت، کارگردان این فیلم نقش اصلی فیلمش را به من پیشنهاد داد، افزود: بازی در این فیلم تجربه‌ی بسیار متفاوت و جذابی برایم شد و توانستم فضای سینمای پایتخت را از نزدیک لمس کنم.

وی‌ در پاسخ به این سوال که یک بازیگر شهرستانی چگونه می‌تواند در عرصه‌ی سینما موفق شود؟ بیان کرد: مطرح شدن برای یک بازیگر شهرستانی بسیار سخت است اما اگر کسی استعداد لازم را داشته باشد و برای رسیدن به هدفش تلاش جدی بکند، می‌تواند موفق شود.

این بازیگر جوان حمایت مردمی برای مطرح شدن جوانان تازه‌کار را بسیار موثر دانست و گفت: متاسفانه در شهرستان‌ها این نوع حمایت بسیار کم‌رنگ است؛ در حالی که برای پیشرفت سینما، مردم باید به این هنر ارزش قائل شوند و سالن‌های سینما را خالی نگذارند.

وی با انتقاد از اینکه فیلمسازان تبریزی، کمک مالی‌ از طرف انجمن سینمایی این شهر دریافت نمی‌کنند، افزود: همه‌ی فیلمسازان این شهر با منابع مالی خودشان فیلم می‌سازند و تهیه‌کنندگان هم به خاطر اینکه نگران بازگشت سرمایه‌ی اولیه‌ی خود هستند فقط در زمینه‌ی تئاتر که به تازگی در این شهر رونق یافته و توانسته مخاطبان پیگیری جذب کند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با مقایسه وضعیت فیلم سازی در تهران و سایر شهرستان‌ها تاکید کرد: حمایت از فیلمسازان در تهران نسبت به شهرستان‌ها بسیار بیشتر است.

حیرت در پایان از فعالیت‌های آینده‌ی خود در سینما و تئاتر گفت و افزود: هم‌اکنون برای اجرای نمایش منتخب جشنواره‌ی استانی به نام «پرسه‌های موازی» آماده می‌شویم و در عرصه‌ی سینما هم منتظر اکران فیلم «قابان» ساخته‌ی «سیاوش راد» هستیم.




دیدگاهتان را بنویسید