راز تبدیل تابلوهای ۱۲۰میلیونی تومانی به تابلوهای ۱۸۰هزار تومانی

تبریز – کمال شایگان، هنرمند تبریزی است که با ترکیب هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی دیجیتال و چاپ توانسته با شیوه‌ای نوین تابلوهای نقاشی متفاوتی از مکان‌های گردشگری تبریز با قیمتی پایین عرضه کند.

به گزارش تبریزآرت به نقل از مهر، همه معتقدند که مهم‌ترین عنصر در بحث جذب گردشگر، تبلیغات مناسب و جالب است و همه منتقدند که چرا برای تبریزی که به عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام» در سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاب شده، تبلیغات شایسته‌ای صورت نگرفته است.

آقای کمال شایگان، هنرمند تبریزی دست به تولید آثار متفاوتی در زمینه نقاشی زده است؛ آثاری که می‌توانند برای معرفی تبریز بیش از هرچیزی کارساز باشند.

نقاشی‌های آقای شایگان، نقاشی‌های معمولی نیستند. او نقاشی دیجیتال کار می‌کند و ٰرئالیسم و فانتزی را توامان در کارهایش دخالت می‌دهد.

نمایشگاهی که او در عمارت شهرداری تبریز برای فروش تابلوهای نقاشی‌اش دایر کرده، بسیار مورد استقبال مسافران مخصوصا در ایام نوروز قرار گرفت. پای صحبت‌های این هنرمند نشستیم تا راز فروش تابلوهای ۱۲۰میلیون‌تومانی به قیمت ۱۸۰هزار تومان را برایمان برملا کند. مشروح گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

*از خودتان بگویید. از کجا شروع کرده‌اید و حالا با چه کارهایی مشغولید؟

۱۲سال است که در کار عکاسی و چاپ و نقاشی و تبلیغات هستم. با برخی شرکت‌ها هم به عنوان ایده‌پرداز همکاری می‌کنم. این نمایشگاهی که می‌بینید با عنوان طرح توسعه گردشگری دایر شده است. ما اینجا تابلوهای نقاشی دیجیتال را به فروش می‌رسانیم، نقاشی‌هایی که می‌توانند بر روی بنرها و محصولات و صنایع مختلف چاپ شوند و به معرفی مکان‌های تاریخی تبریز بپردازند.

*یعنی می‌شود گفت اکنون چند رشته هنری را با یکدیگر در هم آمیخته‌اید و استفاده می‌کنید؟

استیو جابز می‌گوید در زندگی اتفاق‌هایی می‌افتد که کارهای پیشین ما را به هم وصل می‌کند و به نتیجه می‌رساند؛ فکر کنم ماجرای من هم دقیقا همین است. من هم عکاسی می‌کردم، هم نقاشی، هم چاپ و… و اکنون همه این‌ها به کمکم آمده‌اند تا شاخه نوین و تلفیقی از هنرها را ارائه کنم.

*استقبال چطور است از تابلوهایتان؟

استقبال مردم واقعا بینظیر و دور از انتظار است. از هر ۳ نفر بازدیدکننده یک نفر خرید کرده است و مطمئنم این بخاطر قیمت ارزان تابلوهاست. چراکه اگر تابلو اصلی نقاشی را یکی بخواهد بخرد باید چیزی حدود ۱۲۰میلیون تومان هزینه کند اما روش ما به گونه‌ای است که تابلو اصلی را به قیمت ۱۸۰هزار تومان ارائه می‌کنیم.

*کمی بیش‌تر از جزئیات کاری که انجام داده‌اید توضیح دهید.

ما اول رفتیم در طی یک‌سال از مکان‌های گردشگری تبریز از بهترین زوایا و به بهترین شکل ممکن در ۴ فصل عکاسی کردیم. سپس با قلم نوری که بیش‌تر برای طراحی انیمیشن از آن استفاده می‌کنند، نقاشی‌هایمان را بر اساس عکس‌های موجود کشیدیم و در پایان چاپ کردیم.

*ویژگی این روش دقیقا چیست؟

حسن این روش در این است که از نقاشی معمولی فقط یک نسخه اصلی می‌توان ارائه کرد و بقیه نسخه‌ها باید کپی شده باشند اما در روش کامپیوتری چندین نسخه اصلی می‌توان عرضه کرد و چیزی از ارزش تابلو کم نمی‌شود. این کار را برای اولین بار در ایران ما انجام می‌دهیم و بخاطر رویداد «تبریز۲۰۱۸» تصمیم گرفتیم در تبریز استارتش را بزنیم.

*چقدر از شما حمایت می‌شود؟

از سوی مردم که بسیار؛ اما از سوی ادارات حمایت آن چنانی صورت نمی‌گیرد. گروه ما ۳ نفر است که ۳سال است هزینه‌های کار را خودمان می‌پردازیم. فقط مکان بود برای برپایی نمایشگاه که حالا چند روز است می‌خواهند آن را هم از من بگیرند. درحالی که مسئولان می‌توانند حمایت مالی کنند یا برای برپایی نمایشگاه مکان در اختیارم بگذارند و یا مثلا روی اتوبوس‌های شهری از طرح‌هایمان استفاده کنند.

*طرح‌های شما را روی چه محصولاتی می‌توان اجرا و ارائه کرد؟

در واقع روی هر محصولی که قابلیت چاپ اثر روی آن باشد. بجای طرح‌های غربی و اروپایی و عکس‌های تکراری از طبیعت می‌توان روی محصولات مختلف مثل صنایع دستی و… از نقاشی‌های ما استفاده کرد که نماد شهر نیز می‌باشد.

*مسافران وقتی تابلوها را می‌دیدند چه واکنشی داشتند؟

چیز مثبتی که دیدم، این بود که مسافرانی که برای چندمین بار به تبریز می‌آمدند، با دیدن تابلوها خوشحال می‌شدند که می‌توانیم چیزی از تبریز بخریم که همیشه با دیدنش به یاد تبریز بیفتیم و حتی به آشنایان‌مان هم هدیه بدهیم. بنظر من این یک کار مهم برای جذب گردشگر است.

*بنظرتان چرا اینقدر از تابلوهایتان استقبال می‌شود؟

واقعا امروز در جامعه عکاسی اشباع شده است و همه یک دوربین حرفه‌ای یا معمولی دارند که لحظات‌شان را ثبت کنند. و حتما لحظاتی که خودشان با دوربین‌شان ثبت می‌کنند برایشان لذت بخش‌تر از عکس‌های حرفه‌ای است بنابراین دیگر مرز عکاسی حرفه‌ای و معمولی از بین رفته است و دیگر کسی حاضر نیست برای خرید کارت پستال هزینه بپردازد.

اما در عین حال رشته ما یعنی نقاشی دیجیتال کار هرکسی نیست و چیز نابی است. ما روز اول تمام تابلوهایی که به نمایشگاه آورده بودیم را تمام کردیم و در روز دوم و سوم نیز حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ تابلو به فروش رسید. این درحالی است که برای ۱۲ روز انتظار داشتیم این‌ میزان فروش را داشته باشیم.

*و حرف آخر؟

واقعیت این است که در ایران تغییر فرهنگ مردم کمی سخت است. هنر جدید در کشورهای خارجی زودتر از کشور ما جایگاه پیدا می‌کند. ما در این نوع نقاشی هم به واقعیت نزدیکیم و هم به فانتزی و تلاش می‌کنیم کمی ضائقه مردم را عوض کنیم.

امیدواریم به زودی شاهد استقبال بیش‌تر مردم باشیم چرا که مهم نیست چقدر برای یک تابلو هزینه بپردازیم؛ مهم این است که چقدر از حضور آن در دیوار خانه‌مان احساس لذت کنیم.




دیدگاهتان را بنویسید