روز جهانی نجوم در تبریز برگزار می‌شود

روز جهانی نجوم از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز و انجمن علمی دانشجویی نجوم این دانشگاه برگزار می‌شود.

سهراب احمدی، رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: روز جهانی نجوم از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز و انجمن علمی دانشجویی نجوم این دانشگاه برگزار می‌شود.

به گفته وی روز جهانی نجوم روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱ برگزار خواهد شد.

رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز با اشاره به برنامه‌های این مراسم گفت: آموزش نجوم قدم به قدم، آشنایی علمی با مفاهیم نجومی، راهنمای عملی آسمان شب با چشم غیر مسلح، گشتی با ستارگان و صورت‌های فلکی در گنبد افلاک‌نما، آشنایی با نحوه استفاده و کار با تلسکوپ و دوربین دو چشمی و رصد خورشید و ماه و سیارات با تلسکوپ و مسابقه نقاشی نجومی برای کودکان از جمله برنامه این روز است.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که در فراخوان برگزاری روز نجوم اعلام شد، ویژه برنامه‌های هفته جهانی نجوم از تاریخ ۳۱ فروردین تا هفتم اردیبهشت ۱۳۹۷ در سراسر ایران برگزار خواهد شد.

احمدی افزود: انجمن نجوم ایران به عنوان متولی هماهنگی برگزاری این رویداد سالانه، هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری برنامه‌های ترویجی آموزشی متنوعی را در تهران و چند شهر دیگر ایران، انجام داده است.

وی همچنین با اشاره به سامانه افلاک نمای پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی این دانشگاه تبریز تصریح کرد: این سامانه از نوع Sky Master با قابلیت رویت ۱۰ هزار ستاره و جرم سماوی از جمله خوشی، ماه، سیارات و تعدادی از اقمار آنها، صور فلکی، دوایر استوای سماوی و نصف‌النهار ناظر و دایره‌البروج و …است.

به گفته وی، این سامانه به منظور آموزش‌های مقدماتی و تخصصی به دانشجویان، دانش‌آموزان و عموم مردم دایر شده است. مدت اجرای هر برنامه آموزشی یک ساعت است.




دیدگاهتان را بنویسید