نویده رئوف فرد

“صنایع دستی” در انتظار برندسازی

نصر | نویده رئوف فرد

مردمان آذربایجان شرقی علاوه بر ویژگی های دیگر خود مانند تاریخ کهن، فرهنگ اصیل و اندیشه نو ، در حوزه هنر به خصوص در زمینه هنرهای دستی، در کشور شهرت بلند آوازه ای دارند و همیشه هنر دست این هنروران نمادی از روح و طبع آمیخته با طبیعت است، به گونه ای که خنکی بادهای آذربایجان، زلالی آب های روان، گرمی خورشید تابان، استواری سنگ های صخره ها و مخملی رنگ گل های دشت هایش را زیر انگشتان، می توان هنگام لمس تک تک آن ها دریافت. این خطه با وجود بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی، یکی از مهم ترین قطب های صنایع دستی کشور محسوب می شود که برخی از رشته ها اعم از رشته حکاکی روی نقره، چاپ باتیک، ممقان دوزی، سرامیک با خاک سفید و ورنی، منحصر بفرد بوده و مختص این استان است.

تقویت و ترویج صنایع اصیل دستی و سنتی نظیر هنرهای خاطی می تواند بر رونق چرخه اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد و جانی تازه بر قوای دستان هنرمندان بخشد.

فراهم سازی زیرساخت های لازم برای تقویت هنرهای سنتی و دستی در شهرها و روستاها موجب تولید اشتغال و همچنین گسترش کارگاه های حاضر شده و سبب جذب نیروهای جوان و مستعد در حوزه صنایع دستی می­شود.

برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی در کنار فعالیت های کارگاهی و داخلی هنرمندان، علاوه بر معرفی هنرهای دستی و سنتی اقصی نقاط کشور، فرصت مناسبی را جهت عرضه مستقیم و بدون واسطه آثار هنری به مخاطبان فراهم می سازد.

در کنار فراهم سازی زیرساخت های لازم و همچنین برگزاری نمایشگاه های مختلف، توجه هنرمندان به مسئله برندسازی آثار خود، امری اجتناب ناپذیر است که متاسفانه در سال های اخیر با وجود گسترش فعالیت هنرمندان و همچنین آشنایی با نحوه برندسازی، همچنان کم رنگ بوده و جای خالی آن دیده می شود، چراکه عدم وجود برند در محصولات تولید شده در روال صادرات و توزیع آن در مناطق درون و برون مرزی تاثیر بسزایی دارد.

برندسازی اصلی مهم است که پس از شکل گیری یک برند، ساماندهی استاندارد کالا و مسیر فروش نیز سرعت مناسبی به دست می‌آورد، چراکه به تبع شکل گیری برند، اثر مخاطب‌شناسی شده و تولید و ارائه کننده برند می تواند بین عرضه محصول و گردش اقتصادی خود ارتباطی مستقیم و در عین حال سود ده ایجاد کند.

حال با برگزاری نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز و حضور هنرمندان اقصی نقاط کشور در این نمایشگاه، فرصتی مناسب جهت بررسی این موضوع فراهم می شود تا به طور مستقیم عملکرد هنرمندان در این راستا و صد البته حمایت دولت از این روند را مورد بررسی قرار دهیم.

گفتنی است، نگارنده این یاداشت طی روزهای آتی همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی طی گزارشی به بررسی روند برندسازی آثار هنری هنرمندان استان و همچنین سایر هنرمندان کشور خواهد پرداخت.




دیدگاهتان را بنویسید