جواد علیزاده

کاریکاتور، روایتگر دغدغه های جامعه امروزی

کاریکاتوریست برجسته کشور، کاریکاتور را روایتگر بحران ها و دغدغه های جامعه امروزی به زبان طنز، عنوان کرد.

جواد علیزاده” کاریکاتوریست برجسته کشور و استاد کارگروه بخش کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در ارتباط با این دوره از جشنواره اظهار کرد: یکی از ویژگی های خاص این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در بخش کاریکاتور، حضور برگزیدگان ادوار گذشته در این بخش بود، هنرمندانی که در حوزه هنری خود خوب درخشیده اند این بار یکجا جمع شده و با ایجاد تعامل میان یکدیگر به خلق آثار خود می پردازند.

علیزاده با بیان اینکه موضوع بخش کاریکاتور این دوره از جشنواره به «آب» اختصاص یافته است، ادامه داد: همه ما می دانیم که ایده های کاریکاتور از بطن جامعه برمی‌خیزند و موضوع آب و بحران های پیرامون آن بسیار مهم و حائز اهمیت است، در این راستا هنرمندان جوان در تلاش اند به زبان طنز تلخ هنری به بیان مشکلات این موضوع بپردازند.

وی ادامه داد: یک کاریکاتوریست حرفه‌ ای، شرایطی برای آزادی بیان و انتقاد را در هر شرایطی فراهم می‌آورد. حتی اگر بخواهد به آن تابوها بپردازد، قادر است غیرمستقیم، کار خود را انجام دهد، معتقدم هنر کاریکاتور ترجمه ای است از سختی های زندگی به زبان طنز.

کاریکاتوریست برجسته کشور در ادامه به تاثیرات هنر کاریکاتور اشاره کرد و گفت: هنر کاریکاتور در وهله اول تاثیر بصری و گرافیکی برای مخاطبان عام دارد که به طور مثال مخاطبان هنگام مطالعه روزنامه و مشاهده طرحی کارتونی، سعی در درک و فهم آن دارد، کاریکاتور در این راستا موجب ارتقا سطح فرهنگ بصری جامعه می شود، بخش دیگر تاثیر این حوزه هنری، تاثیر سیاسی آن است که موجب سلامت سیاسی جامعه و برقراری ارتباط آحاد مردم با آن می شود تا جایی که مسئولان سیاسی کشور نیز با مشاهده آن ها مسائل و دغدغه های موجود در جامعه را به راحتی دریافت می کنند.

وی افزود: کاریکاتور در پی آن است که زندگی را قابل تحمل تر سازد.

علیزاده در پایان نحوه اجرا و محتوای طرح های کارتونی را از مهم ترین شاخصه های ارزیابی بخش داوری این حوزه هنری عنوان کرد و گفت: هرچقدر طرح های اجرا شده حرفه ای تر و محتوای انتخاب شده موضوعی دقیق و تکراری نباشد، مطلوبتر و برای گزینش نهایی اقبال بیشتری دارند.




دیدگاهتان را بنویسید