مرتضی آبدار

استفاده از تکنولوژی‌های جدید در پژوهش‌های باستان‌شناسی «مجموعه تاریخی ربع رشیدی»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که دوره دوم پژوهش‌های باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی ربع‌ رشیدی شروع شده است، گفت: در این رابطه از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌شود و امورات توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مدیریت می‌شود.

به گزارش تبریزآرت، منطقه آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی «باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم» گفت: این کنفرانس بین‌المللی یکی از رویدادهایی است که به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در استان برگزار می شود.

وی در ادامه به نقش ویژه ایران و آذربایجان در مسیر جاده ابریشم اشاره کرد و افزود: این جایگاه و نقش ویژه در این کنفرانس بین المللی اثبات خواهد شد .

وی با بیان این‌که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور سومین کنفرانس بین‌المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم را برگزار می‌کند، افزود: ایران و آذربایجان در مسیر جاده ابریشم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به دلیل برگزاری این کنفرانس در “کاروانسرای یام“، ادامه داد: کاروانسرای یام خط اتصالی ما بین سایر کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم بوده و بدین جهت این کاروانسرا برای برگزاری کنفرانس انتخاب شده است.

وی تاکید کرد: این کنفرانس بین المللی تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان و پژوهشگران را فراهم می‌آورد تا بسترهای لازم برای ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در ایران و به ویژه شهر تبریز فراهم شود.

وی در ادامه به وضعیت ابنیه‌های تاریخی و فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم، مرمت مجموعه تارییخ ربع رشیدی یکی از مطالبات مردم بود که در این رابطه اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت.

آبدار با بیان این‌که ۳۸ هزار متر مربع زمین‌های اطراف این مجموعه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است، افزود: از محل بودجه ملی تبریز ۲۰۱۸ برابر با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این مجموعه درنظر گرفته شده و همچنین شهرداری تبریز ۵۰۰ میلیون تومان در این رابطه درنظر گرفته است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این رابطه تاکید کرد: تمامی تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا روند این اقدامات را تسریع دهیم.

وی در ادامه با بیان این‌که برای تبریز ۲۰۱۸، برگزاری ۱۶۳ رویداد در حوزه فرهنگی درنظر گرفته شده بود که تاکنون ۶۴ درصد این برنامه‌ها اجرایی شده و مابقی نیز اجرایی می‌شود، افزود: این حجم از رویدادهای بین المللی تاکنون در استان برگزار نشده بود که به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ شاهد برگزاری این رویدادها هستیم.

وی با بیان این‌که طی دو سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ تخت به تعداد تخت‌های مراکز اقامتی استان اضافه شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تخت خواهد رسید.

وی با بیان این‌که طی هفت ماهه اول سال‌جاری ۹۸ هزار و ۶۰۰ هزار نفر در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان، اقامت کرده‌اند، گفت: میانگین ضریب اشغال تخت در مراکز اقامتی استان طی شش ماه اول سال جاری نیز برابر ۷۶ درصد بوده است.




دیدگاهتان را بنویسید