دست آفریده های پالت فاطمه خلیلی

نمایشگاه “دست آفریده های پالت” فاطمه خلیلی در نگارخانه استاد یاسمی خانه فرهنگ تبریز

نمایشگاه “دست آفریده های پالت” آثاری از “فاطمه خلیلی” (نقاش باشی) در نگارخانه استاد یاسمی خانه فرهنگ تبریز گشایش یافت. این نمایشگاه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تا ۲۱ دی ماه ۹۶ در نگارخانه استاد علی اکبر یاسمی خانه فرهنگ برای بازدید علاقمندان دایر است.

در این نمایشگاه دست دوختهای چرمی فاطمه خلیلی به نمایش گذاشته شده است، آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده اندتلفیقی از هنر چرم و نقاشی می باشند.

“فاطمه خلیلی” (نقاش باشی)

“فاطمه خلیلی” (نقاش باشی)

فاطمه خلیلی اهل تهران است و در تبریز زندگی می کند. وی فارغ التحصیل رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز است. قبل از این نمایشگاه تجربه یک نمایشگاه انفرادی و یک نمایشگاه گروهی دارد. خلیلی حدود هفت سال هست که در زمینه چرم فعالیت می کند. رشته اصلی وی نقاشی است اما چون علاقه زیادی به چرم داشته به این هنر گرایش پیدا کرده است.

ایشان در مورد برگزاری این نمایشگاه چنین می گوید: “بنده یک سال و نیم است که در شهر تبریز کارم را با آموزش چرم دوزی برای خانم ها در فرهنگسرا شروع کرده ام. که در طی این مدت آثار ساخته و آماده عرضه شد که در نهایت تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفتیم.”

4905tabrizart

خلیلی به این نکته اشاره کردند که این سبک از تلفیق چرم و نقاشی حتما قبلا توسط افراد دیگری انجام شده است اما در ایران به این شکل که ایشان ارائه داده، نبوده است. وی چنین ادامه دادند که در حوزه صنایع دستی جزو اولین افرادی بوده ام که نقش گل و مرغ را به صورت سه بعدی بر روی چرم طبیعی کار شده و  نقاشی آنرا اجرا کرده ام. این اثر در حال حاضر در گالری چرم برسام در تهران می باشد.

فاطمه خلیلی هدف خود را برای آینده چنین بیان می کند که بتواند در کشورهای ترک زبان نمایشگاه هایی از آثار خود برگزار کند.

4904tabrizart

خلیلی در مورد هنر تبریز نیز چنین می گوید: “تبریز خیلی هنرهای کاملی چه در زمینه نقاشی چه در زمینه صنایع دستی مثل فرش و سفال دارد که من بعد از آنکه به تبریز آمدم با آنها آشنا شدم و همه هنرها هم خیلی به هم وابسته هستند. من خیلی خوشحال شدم که به شهری آمده ام که مهد هنر است. فقط  تنها مساله ای که بین هنرمندان تبریزی برایم جالب توجه بوده این است که دوست ندارند از قالب کاری خود خارج شوند و دوست دارند همان کاری که از دویست سال پیش آنرا انجام می دادند را به همان صورت ادامه دهند و حتی کارهای من را رد می کنند و می گویند که کاری را که خلیلی انجام می دهد در کار دست دوز وجود ندارد. اما به اعتقاد من باید از این تلاش من استقبال نمایند چرا که من هنرمند عصر حاضرم و هنر من باید جدید باشد. “

وی همچنین معتقد است که دست اندرکاران صنعت چرم تبریز، باید چرم تبریز را به یک برند اساسی از نظر کیفیت، رنگ و سیستم دباغی به روز ارتقاء دهند.

 این نمایشگاه از روز یک شبه ۱۷ دی ماه افتتاح شده و تا ۲۱ دی ماه ۱۳۹۶ از ساعت ١٥ تا ١٩ برای بازدید علاقمندان به این هنر در محل گالری واقع در خیابان امام خمینی، نرسیده به چهار راه آبرسان، طبقه اول خانه فرهنگ، گالری علی اکبری یاسمی دایر است.



معصومه کارشناسی طراحی صنعتی است و چند سالی است که در عرصه هنر فعالیت می کند علاقه زیادی به ادبیات و سینما دارد.


دیدگاهتان را بنویسید