کریم صدق روحی

نگاهی به زندگی هنری استاد کریم صدق‌روحی

تبریز آرت | ویکی آرت

استاد کریم صدق روحی، در اول فروردین سال ۱۳۱۵ در تبریز به دنیا آمد.  دوران دبیرستان را در دبیرستان فردوسی به پایان رساند و در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز، لیسانس زبان انگلیسی را اخذ کرد.

استاد کریم صدق روحی، در اول فروردین سال ۱۳۱۵ در تبریز به دنیا آمد.  دوران دبیرستان را در دبیرستان فردوسی به پایان رساند و در دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز، لیسانس زبان انگلیسی را اخذ کرد. وی در دبیرستان طالقانی (منصور سابق) به تدریس زبان انگلیسی و سه سال هم به تعلیم نقاشی مشغول بود و از این رهگذر، شاگردان بسیاری به جامعه هنری معرفی کرد.

کریم صدق روحی، به مدت ۱۰ سال تا اوایل انقلاب معاونت و ریاست دبی

کریم صدق روحی

کریم صدق روحی

رستان فردوسی را به عهده داشت. او نحوه آشنایی‌اش با مرحوم مرتضی نخجوانی و توصیف سال‌های متمادی فعالیت هنری‌اش، این چنین روایت می کند:
«مرحوم نخجوانی، انسان فوق العاده ای بود و انسانیت را با رفتار و محبت اش معنا می کرد؛ ۱۵ ساله و علاقه مند به نقاشی بودم و در تبریز نقاشان بزرگی بود که به هیچ وجه نوآموزان را تحویل نمی گرفتند. روزی به مرحوم منصور قندریز که ۹ سال باهم همکلاس بودیم و او با مرحوم نخجوانی ارتباط داشت، گفتم که خیلی دوست دارم استاد نخجوانی را ببینم. منصور مرا پیش آقای نخجوانی برد و او چنان رفتار انسانی با من کرد که انگار با یک نقاش بزرگ مواجه شده است. رفتار او تاثیر مثبت شدیدی در من داشت و باعث شد که من نقاشی را ادامه دهم.

با منصور قندریز تا کلاس ششم در مدرسه مسعود سعد باهم بودیم. پس از آن برای ادامه تحصیلات متوسطه به دبیرستان فردوسی رفتیم و منصور نیز برای ادامه تحصیلات به هنرستان کمال الملک تهران رفت. در دبیرستان فردوسی، مدیر ما، آقای رضوان بود و  از معلم های تاثیرگذار آن دوره هم آقای دیهیم بود. منصور قندریز تا کلاس نهم دبیرستان فردوسی با من بود. من در دبیرستان فردوسی در رشته علوم تجربی درس خواندم و سپس از دانشگاه تبریز در رشته زبان و ادبیات انگلیسی قبول شدم. در دبیرستان طالقانی (منصور سابق) هم کارگاه نقاشی داشتم و هم در کلاس تدریس می کردم.

 آنجا من سه سال کارگاه نقاشی داشتم. برخی از دانش آموزان در همین کارگاه بود که نقاش شدند. مرحوم داود امدادیان از جمله آنها بود. دکتر صادقی‌پور نیز از دیگر نقاشان مستعد آن کارگاه بود که متاسفانه ادامه نداد. دکتر فضل فرهادی و دکتر قره‌باغی از دیگر افراد آن کارگاه بودند که به دنبال پزشکی رفتند. داریوش نخعی از دیگر شاگردانم بود که خوشبختانه نقاشی را ادامه داد و موفق شد.

در سال ۱۳۶۰ با ۲۵ سال سابقه تقاضای بازنشستگی کردم که موافقت شد و از آن موقع تا به امروز کارگاه نقاشی ام در خانه پابرجاست. نقاشی در زندگی من هیچ وقت تعطیل نشد و حتی زمانی که به طور همزمان در مدرسه و دانشگاه، تدریس و تحصیل می کردم، مواقع تعطیل را برای کار بیشتر با نقاشی استفاده می کردم. از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۰ در دوره های شبانه دانشگاه تبریز زبان انگلیسی می خواندم. در تمام این سال ها، هنر برای من مترادف با زندگی بوده است. مجموعه عکس ارزشمندی نیز از دوره تحصیل، تدریس و مدیریت در دبیرستان فردوسی داشتم که به مناسبت صدمین سال تاسیس آنجا، هدیه کردم.

در آن زمانی که نقاشی را شروع کردم اساتیدی مانند آقایان باجالانلو، صفریان و آشوت کولیان بودند که پیشکسوتان نقاشی محسوب می شدند و من کارهایشان را از پشت ویترین تماشا می کردم، چون روی خوشی به علاقه مندان نشان نمی دادند. آقای حاجی زاده نیز بود که کارهای بسیاری خوبی داشت. زمانی که من نقاشی را شروع کردم، در تبریز کلاس های نقاشی نبود و به همین دلیل من ناچار شدم، خودآموزی کنم. من به طور کلی استاد ندیدم. آن زمانی، می رفتم پشت ویترین مغازه های نقاشان می ایستادم و نگاه می کردم. فراموش نمی کنم روزی نزدیک نیم ساعت به یکی از تابلوهای مغازه آقای صفریان خیره شدم، به طوری که وی در نهایت بیرون آمد و به من پرخاش کرد که پسر برای چه اینجا ایستاده ای، بدو برو خانه تان. البته بعدا با آقای صفریان دوست شدم و تابلوهایم را برای فروش به وی می دادم. آقای واهرامیان نیز از نقاشان خوب آن زمان و استاد هنرستان میرک بود که خانم اش نیز نقاشی می کرد.

تاکنون در بیش از ۷۰ نمایشگاه گروهی و ۱۰ نمایشگاه انفرادی حضور داشته‌ام. آثارم علاوه بر داخل در کشورهای تاجیکستان و جمهوری آذربایجان نیز به نمایش گذاشته شده اند.»

گفتنی است موزه و نمایشگاه کوچکی از آثار این استاد شاخص، به همراه آثار اساتید بنام نقاشی تبریز مانند میرمصور السطان، باجالانلو، واهرامیان، ایرانی، نخجوانی ها (دو نسل) در قالب ۱۰۰ اثر نقاشی اش در ایتالیا و حدود ۵۰۰ اثرش نیز در ترکیه فروخته شده است.

آب های معدنی سراب، بارنج تبریز، باغ های سردرود، دامنه سبلان و سهند و صدها شخصیت و جاذبه طبیعی از جمله موضوعات نقاشی های به نمایش گذاشته شده در خانه‌موزه استاد کریم صدق روحی است.

آثار نقاشی استاد کریم صدق روحی به همراه برخی از آثار نقاشان پیشکسوت تبریز،  توسط موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، در قالب یک جلد کتاب نفیس  با عنوان  زلال جاری مهر منتشر شده‌است.




دیدگاهتان را بنویسید