تداوم فرآیند مرمت حمام‌های تاریخی آذربایجان شرقی

تداوم فرآیند مرمت حمام‌های تاریخی آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تداوم فرآیند مرمت حمام های تاریخی آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش تبریزآرت، مرتضی آبدار ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: حمام های قدیمی از جمله آثار تاریخی ویژه استان به شمار می‌روند که به دلیل معماری خاص و نحوه بازچرخانی و گرمایش آب مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که در تبریز و شهرستان‌ها، حمام‌های دارای ارزش تاریخی و زیبای متعددی را در خود جای داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان به دنبال اهداف صیانت و حفاظتی خود از بناهای تاریخی، مرمت و بازسازی این حمام ها را در اولویت قرار داده است.

آبدار با اشاره به تداوم عملیات مرمتی و بازسازی حمام های تاریخی استان،گفت: در حال حاضر با تلاش کارشناسان فنی و گروه‌های مرمتی شاهد مرمت حمام های تاریخی از جمله حمام‌های «چارسوق و قرمزی گل آذرشهر»، «گوگان»، «نوبهار عجب شیر» و «کردشت جلفا»، «سرای هریس»، «ایلخانی تسوج»، «دوقلو شبستر» و «نظافت و نعمت آباد تبریز» در استان هستیم.

حمام ها به عنوان یکی از المان های شاخص معماری اسلامی در ایران، از جمله بناهایی است که به واسطه مهارت و دانش معماران عصر گذشته به الگوی ارزشمندی از معماری در کشور تبدیل شده است. حمام های آذربایجان شرقی نیز همچون دیگر حمام‌های تاریخی از بخش های مختلف از جمله بخش‌های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سکوهای سربینه، میان در، سرویس بهداشتی، گرمخانه و خزینه بوده و آب انباری تشکیل یافته‌اند.




دیدگاهتان را بنویسید