تبریز آرت | ویکی آرت / جمع آوری شده توسط: بابک شعبانی
پساامپرسیونیسم یا پُستامپرسیونیسم (به فرانسوی: Postimpressionnisme) جنبش هنری گسترده ای بود شامل مجموعه ای از گروهها و سبک های نقاشی ای که یا در امتداد دریافتگری یا بهعنوان واکنشی در برابر آن، به وجود آمده بودند. نبی ها، ترکیبگری، مجزاگری و نودریافتگری از جمله گروهها و سبک های این جنبش می باشند.
اصطلاح پستامپرسیونیست نخستین بار توسط راجر فرای نقاش و منتقد بریتانیایی در عنوان نمایشگاهی بهکار گرفته شد که در سال های ۱۹۱۰ و ۱۹۱۱ در نگارخانه گرافتن لندن برگزار شد و راجر فرای آن را «مانه و پستامپرسیونیستها» نامید.
پل سزان، ونسان ونگوگ و پل گوگن از برجستهترین هنرمندان این جنبش می باشند. شیوهٔ کار سزان بهگونه ای بود که او را هموار کنندهٔ راه برای حجمگری می دانند. [۱] امیل برنار، هانری روسو، تولوز لوترک، ژرژ سورا و پل سینیاک از دیگر نقاشان پسا دریافتگر می باشند. این هنرمندان در فاصله زمانی ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۵ در این جنبش فعالیت داشتند.
تاریخچه
امپرسیونیسم از ۱۸۸۰ وارد مرحله دیگری شد که به پساامپرسیونیسم یا پست امپرسیونیسم شهرت دارد.
هنرمندان پست امپرسیونیسم از ضرب قلم های تند و یک نوع تخلیه هیجانی در آثارشان استفاده می کنند. این دوره را راهگشای تحولات نقاشی قرن بیستم می دانند. شیوه پست امپرسیونیسمها فردی تر از امپرسیونیسم ها می باشد. موضوع آثار آنها همواره از طبیعت اخذ شده بود. برخورد آنها با طبیعت به گونه ای تحلیل ساختاری است.
از هنرمندان این سبک می توان به سزان، ون گوگ و گوگن اشاره کرد که از این میان سزان را پدر هنر مدرن می دانند. یکی از نقاشی های این سبک شب پر ستاره اثر ونسان ون گوگ میباشد که کار رنگ روغن بر روی بوم است و به خوبی می توان اثر هیجانات سبک پست امپرسیونیسم را مشاهده کرد کل اثر زمینه تیره دارد که نور ستاره ها روشنایی به اثر می بخشد. [۲][۳]
شباهت سبک پست امپرسیونیسم با اکسپرسیونیسم طراحی هایی کاملاً درونگرا و با ضربات محکم قلم می باشد. از هنرمندان اکسپرسیونیسم می توان به گروه پل با حضور هنرمندانی چون اشمیت روتلف کریشنر و نولده می توان نام برد.
این سبک نوعی بیانگری رنگ را بیان می کند و دیدگاهی آگاهانه از بدوی گرایی و عاملی غریزی از زندگی پیرامون خود را به تجسم درآوردند.
از این میان نقاشی «خیابان» اثر ارنست لودویگ، کریشنر که اثر رنگ و روغن روی بوم است را نام برد. رنگهای روشن در اثر زیبایی خاصی بخشیده است. و کاملاً می توان تداعی اثری بدوی را دید. [۴]
نگارخانه
چنانکه از فعالیت های داوطلبانه «تبریزآرت» و مطالب منتشر شده در سایت آن بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.