چرا “دختری با گوشواره مروارید” یک شاهکاره؟ + ویدیو

تبریز آرت | ویکی آرتبابک شعبانی

دختری با گوشواره مروارید (به هلندی: Het meisje met de parel) از آثار برجستهٔ نقاش هلندی یوهانس فرمیر (۱۶۳۲ – ۱۶۷۵ میلادی) است که به تنهایی یکی از پایه‌های ثابت «دوران طلایی هنر» در هلندِ قرن هفدهم میلادی است.

اکثر آثار ورمر پرتره‌هایی بود از طبقه معمولی و بورژوا در حین انجام کار یا زندگی روزمره که در میان بیش از ۴۰ اثر این نقاش هلندی، «دختری با گوشواره مروارید» تنها اثری است که با دیدی کلی شکل گرفته است و هیچ گونه توجهی به حرفه، مکان و زمان در سیماشناسی مدل نشده است. نکته دیگری که برای تقریباً ۳۰۰ سال هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد، خودِ دختر جوانی است که از پس شانه اش به روبه‌رو نگاه می کند. در پس زمینه ای تیره، مبهم و با پوششی نامتعارف، این دختر جوان در هیچ محیط از پیش تعیین شده‌ای جای نمی گیرد.

دختری با گوشواره مروارید - اثر یوهانس فرمیر (۱۶۳۲ - ۱۶۷۵ میلادی)

دختری با گوشواره مروارید – اثر یوهانس فرمیر (۱۶۳۲ – ۱۶۷۵ میلادی)

حدس‌ها برای شناسایی این دختر بسیار گسترده بوده و همه آنها به علت عدم وجود مشخصه ای ویژه در صورت، لباس یا حتی محیط، در حد حدس و گمان باقی مانده است. از این میان می‌توان به ماریا ورمر (دختر بزرگ یوهانس)، مدلینا ون رویژون (دختر دوست و حامی یوهانس، پیتر ون رویژون) و مدل گمنامی که در خانه ورمر به عنوان پیشخدمت کار می کرد، اشاره کرد. جدای از همهٔ این تفاسیر، این اثر از معدود آثاری است که الهام بخش بسیاری از نویسندگان، نقاشان و فیلمسازان در قرنها بعد از شکل گیریش بوده است.

هم‌اکنون این اثر در موزه مائریتشویس در شهر لاهه نگهداری می‌شود.
فیلم دختری با گوشواره مروارید با الهام از این اثر ساخته شد.

چنانکه از فعالیت های داوطلبانه «تبریزآرت» و مطالب منتشر شده در سایت آن بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

حمایت مالی




دیدگاهتان را بنویسید